این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۹، شماره ۱۰۷، صفحات ۱۱۳-۱۳۴
عنوان فارسی
مروری بر توزیع تنش در تونلهای دایره ای
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله مروری برعملکرد توزیع تنش در تونلهای دایرهای شکل ارئه گردیده است. با توجه به اینکه در خصوص نحوه توزیع تنش در اطراف تونل نظریه ها و روشهای متعدد و متنوعی وجود دارد که بعضا چالش برانگیز می باشند. این مسئله باعث گردید که مقایسه ای دقیق تر این خصوص صورت پذیرد. روش انجام پژوهش در این مقاله مبتنی بر بررسی و مقایسه روشهای متعارف در مقالات پژوهشگران در این زمینه میباشد. نتائج حاصل از این پژوهش در جداول مقایسهای روشهای مختلف نشان داده شده است. در حالت کلی، در تودههای سنگی و خاکی موجود در اعماق زمین، تنشهایی موسوم به تنشهای برجا اثر میکنند. عامل اصلی تنشهای برجا، وزن طبقات بالا و فعالیتهای تکتونیکی منطقه است. واضح است که این امر یعنی اغتشاش در وضعیت تنشهای برجا، فقط تا فاصله معینی از محور تونل ادامه دارد که این فاصله را شعاع تاثیر میگویند و در ماورای آن، وضعیت تنشها همچنان دست نخورده باقی میماند. بر همین اساس کنترل و بررسی تنشهای القایی بسیار مهم خواهد بود. برای این منظور در این تحقیق پارامترهای شامل شکل و ابعاد تونل، شیوه و سرعت حفر تونل و همچنین مرحله بندی حفر اجزای مختلف مقطع (در مواردی که مقطع تونل در چند مرحله حفر میشود) نیز در آرایش تنشهای القائی موثراند و سیستم حفاری باید به گونهای طراحی شود که کمترین ناپایداری را در پی داشته باشد. در این پژوهش سعی شده است با بررسی روند توزیع تنش در اثر حفر تونل و نحوه عملکرد آن تحقیقات صورت گرفته در این زمینه را به طور مختصر شرح داده و نتایج آنها با یکدیگر مقایسه شود. بصورت دقیق روشهای اندازهگیری تنشهای برجا شامل شکاف هیدرولیکی و جک تخت و مغزهگیری دوباره، بصورت عددی، تحلیلی و آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار میگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنش برجا، سازه تونلی، تنشهای القایی، تونلهای دایرهای،
عنوان انگلیسی
A review of stress distribution in circular tunnels
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, a review of stress distribution in circular tunnels is presented. Given that there are many different theories and methods on how to distribute stress around the tunnel, some of which are challenging. This led to a more accurate comparison. The research method in this article is based on reviewing and comparing conventional methods in the articles of researchers in this field. The results of this research are shown in comparative tables of different methods. In general, in the rocky and soil masses in the depths of the ground, stresses called in situ stresses act. The main cause of in situ stresses is the weight of the upper classes and the tectonic activities of the region.Understanding the status of inductive and inductive stresses is one of the essential requirements of tunnel design and other underground structures because in many cases the inductive stresses may exceed the rock resistance level and, if not thought through, may damage the structure. This perturbation of the in situ stress condition only extends to a certain distance from the tunnel axis, which is called the radius of impact, and beyond that, the stress situation remains intact. In addition to the shape and dimensions of the tunnel, the manner and velocity of tunnel digging as well as the staging of the various sections (in cases where tunnel sections are dug in several steps) are also effective in arranging the induced stresses and the drilling system must be designed to minimize instability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تنش برجا, سازه تونلی, تنشهای القایی, تونلهای دایرهای
نویسندگان مقاله
واحد قیاسی |
استادیار، دانشکده عمران و معماری، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
شهاب والی راستی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران و معماری، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_127572_153663443b7af5b26232bdf18130384d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات