این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۹، شماره ۱۰۷، صفحات ۱۶۱-۱۷۴

عنوان فارسی راهکارهای هوشمند کاهش تصادفات ثانویه در جاده‌ها
چکیده فارسی مقاله حوادث ترافیکی، بخصوص در بزرگراه‌های شهری بسیار پرتکرار هستند و نه تنها موجب تأخیر شدید در سفرها می‌شوند، بلکه می‌توانند موجب حوادث ثانویه شود که خطر آن شش برابر بیشتر از حادثه اولیه است. کاهش خطر تصادفات ثانویه یک هدف کلیدی برای مدیریت تصادفات است. با وجود این، اقدامات محدودی برای دستیابی به این هدف انجام گرفته است و این کمبود عمدتاً به دلیل ماهیت تصادفی تصادفات ثانویه است. از این رو، بسیاری از پژوهش‌های قبلی تلاش‌های وسیعی برای ارائه تعریف مشخص و شناسایی حوادث ثانویه انجام داده‌اند. پس از شناسایی محدوده وقوع این گونه تصادفات (از نظر زمانی و مکانی پس از وقوع تصادف اولیه)، شناسایی عوامل اثرگذار بر این تصادفات گامی اساسی در جهت کاهش آن‌ها است. در حقیقت تا عوامل اثرگذار بر یک پدیده مشخص نباشد، ارائه راهکار برای کاهش آن بی‌فایده است. بنابراین، تعدادی از پژوهش‌های پیشین به مرور عوامل اثرگذار بر وقوع تصادف های ثانویه پرداختند. این عوامل شامل هندسه راه‌ها، وضعیت ترافیکی، وضعیت جوی و ویژگی‌های وسایل نقلیه عبوری است. پس از شناخت عوامل اصلی اثرگذار بر وقوع تصادفات ثانویه، می‌توان راهکارهایی برای کاهش این گونه تصادفات ارائه کرد. از این رو، تعدادی از مطالعات پیشین پیشنهادهایی در جهت کاهش احتمال وقوع تصادفات ثانویه مطرح کرده‌اند. در این پژوهش، مرور نسبتاً جامعی بر هر سه گروه مطالعات یاد شده انجام می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصادف اولیه، تصادف ثانویه، سیستم های هوشمند حمل و نقل، ایمنی ترافیک،

عنوان انگلیسی Intelligent Ways of Reducing Secondary Accidents on Roads
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays traffic collisions in highways is frequent and they not only cause delay in trips but they also may lead to secondary accidents which may be 6 times more dangerous than the primary accident. In order to manage traffic collisions, reducing secondary accidents is a key factor. However, enough attention has not been paid to secondary accidents, which is because of the random nature of these accidents. As a result, most of the past studies have focused on the definition and recognition of secondary accidents. After recognizing secondary accidents, defining the factors that affect them is the main procedure to reduce this kind of accidents. In fact, when the key factors influencing a phenomenon is not yet known, presenting methods to deal with it, is useless. Therefore, many of the past studies have focused on the key factors that cause a secondary accident, such as road geometry, traffic condition, weather and vehicle characteristics. After defining the key factors affecting secondary accidents, it is possible to reduce them, and some of the previous studies have presented these methods. In this article, a general review on all of the 3 aforementioned categories of study, has been provided.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تصادف اولیه, تصادف ثانویه, سیستم های هوشمند حمل و نقل, ایمنی ترافیک

نویسندگان مقاله آرمین سپهری راد |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

آرمان صفارزاده |
دانش‌آموخته مهندسی عمران، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

محمود صفارزاده |
استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_133111_6cd192ea1c668a7d448dc40a4e8001b3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات