این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۹، شماره ۱۰۷، صفحات ۱۷۵-۱۹۷
عنوان فارسی
تشخیص و طبقهبندی خودکار بافت خرابیهای روسازی آسفالتی بر پایه تبدیل موجک
چکیده فارسی مقاله
ارزیابی خرابیهای روسازی یکی از مهمترین عناصر سیستمهای مدیریت روسازی جهت تعیین راهکار بهینه عملیات ترمیم و نگهداری راه محسوب میشود. در دو دهه اخیر، تحقیقات گستردهای پیرامون توسعه روشهای خودکار جهت شناسایی خرابیهای روسازی انجام گرفته است. اغلب این روشها بر پایه بینایی ماشین و فنون پردازش تصویر میباشند. یکی از مهمترین اجزای تشکیلدهنده سیستمهای بینایی ماشین، فرآیند استخراج ویژگی است. در سالهای اخیر روشهای آنالیز چنددقته همچون تبدیل موجک، ابزار مناسبی جهت تجزیه و تحلیل ویژگیهای بافتی تصویر با سرعت و دقتی قابل قبول، فراهم آورده است. در این پژوهش، پس از برداشت تصاویر شش گروه مختلف از خرابیهای سطح روسازی آسفالتی در شرایط کنترل شده، به منظور تشخیص و طبقهبندی آنها، از 4 نوع تبدیل چنددقته دوبعدی شامل موجک گسسته Haar، موجک گسسته Daubechies 3، موجک گسسته Coiflet 1 و موجک مختلط دو درختی استفاده گردید. پس از تجزیه تصاویر توسط اعمال تبدیلهای مذکور، شاخصهای آماری مرتبه اول بر پایه خصوصیات هیستوگرام و آمارگان مرتبه دوم مبتنی بر ماتریس همرخداد سطوح خاکستری، به منظور آنالیز آماری بافت باندهای فرکانسی موجکها بهکارگیری گردید. نتایج حاصل از طبقهبندی تصاویر خرابی بر اساس روش کمینه فاصله ماهالانوبیس، حاکی از آن است که شاخصهای آماری مرتبه دوم مستخرج از زیرباندهای تبدیل موجک مختلط دودرختی و موجک گسسته Haar به ترتیب با دقت کلاسبندی 99 درصد و 95 درصد، نسبت به سایر الگوریتمهای توصیف بافت استفاده شده در این تحقیق، در شناسایی انواع خرابی نتایج بهتری به دنبال داشته است. همچنین شاخصهای آماری حاصل از ماتریس همرخداد سطوح خاکستری، به طور میانگین با دقت عملکردی 87 درصد، عملکرد برتری نسبت به خصوصیات آماری هیستوگرام در کلاسهبندی تصاویر خرابی دارا میباشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خرابیهای روسازی، بافت تصویر، تبدیل موجک گسسته، تبدیل موجک مختلط دو درختی، کمینه فاصله ماهالانوبیس،
عنوان انگلیسی
Automatic Recognition and Classification of Asphalt Pavement Distress Texture Based on Wavelet Transform
چکیده انگلیسی مقاله
Inspection of the pavement distresses is one of the most prominent phases of pavement management process in regard with determining optimum pavement maintenance strategies. Over the past few decades, a considerable number of efforts have been carried out on developing automatic methods for objectively distress detection all of which rely on machine vision and image processing techniques. One of the most important assets comprising machine vision systems is the feature extraction process. In the past few years, multi-resolutional analysis approaches, namely wavelet transforms has provided a great tool for fast and accurate image texture representation. In the present study, after acquisition of six different types of asphalt pavement distresses under controlled condition, in order to identify and categorize them, four 2-D multi-resolution transforms including Haar discrete wavelet, Daubechies3 discrete wavelet, Coiflet1 discrete wavelet and dual-tree complex wavelet were utilized. After decomposition of the distress images by applying the aforementioned transforms, first-order statistical indices based on histogram and second-order statistics based on gray level co-occurrence matrix were employed, in order to describe the wavelet frequency sub-bands texture. The distress classification results based on minimum Mahalanobis distance classifier indicate that extracting second-order statistics from the sub-bands of the dual-tree complex wavelet and Haar discrete wavelet transforms, yielding classification accuracy of 99% and 95% respectively, outperform other feature extraction algorithms in distress recognition. Furthermore, statistical indices acquired from gray level co-occurrence matrix with average classification rate of 87%, obtained superior performance in distress images discrimination compared to histogram statistics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خرابیهای روسازی, بافت تصویر, تبدیل موجک گسسته, تبدیل موجک مختلط دو درختی, کمینه فاصله ماهالانوبیس
نویسندگان مقاله
رضا شهابیان مقدم |
دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سید علی صحاف |
استادیار، گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_64977_5ed958ee50b81221c48b5c0984442a64.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات