این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۹، شماره ۱۰۶، صفحات ۵۳-۷۴

عنوان فارسی مکانیسم خودترمیمی در قیر و روسازی‌های آسفالتی
چکیده فارسی مقاله جاده ها از سرمایه های زیربنایی و راهبردی هر کشور محسوب می شود. سرمایه هایی که سالانه بخش زیادی از بودجه را برای ترمیم و نگهداری به خود اختصاص می دهند. ایجاد هرگونه خرابی در روسازی آسفالتی، سبب ایجاد اختلال در روند عملکردی وسایل نقلیه شده که در پی آن، کاهش ایمنی رانندگی و نیز کاهش سطح سواری دهی را به دنبال خواهد داشت. خرابی ها در روسازی آسفالتی از عوامل مختلفی نشأت می گیرند. به‌طور کلی در اثر عبور ترافیک، خرابی با ایجاد ریز ترک هایی در سیستم روسازی پدیدار شده که در این میان خستگی و خرابی های ناشی از آن، از مدهای اصلی شکست در روسازی آسفالتی است. در واقع در اثر تکرار بیشتر بارگذاری، این ریزترک ها به شکل ترک خستگی گسترش یافته و نهایتاً گسیختگی سازه ای روسازی آسفالتی را در پی خواهد داشت. سالانه بخش عمده هزینه های تعمیرات و نگهداری راه ها صرف برطرف نمودن خرابی های ناشی از ترک ها می گردد. یکی از عواملی که می تواند در افزایش عمر خستگی روسازی آسفالتی مؤثر باشد، پتانسیل خودترمیمی قیر و آسفالت است. منظور از خودترمیمی، توانایی بازیابی مشخصات مکانیکی از قبیل سفتی و مقاومت از دست رفته و نیز بازگشت جابه جایی حاصل از بازشدگی ترک ها، در طی دوره استراحت و دمای بالا، است. در این پژوهش به بررسی پدیده خودترمیمی، عوامل تأثیرگذار در آن و معرفی شاخص های اندازه گیری این پدیده، آسفالتی به همراه نتایج آخرین تحقیقات پرداخته شده است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود ترمیمی، چسبنده قیری، روسازی آسفالتی، ماستیک قیری، عامل ترمیم،

عنوان انگلیسی Self-Healing Mechanism in Bitumen and Asphalt Pavement
چکیده انگلیسی مقاله Roads are considered as the infrastructural and strategic capital of each country. A main part of the budget is allocated to the repair and maintenance of the roads. Any damage to the asphalt pavement will cause disturbance in the performance of the vehicles, which result in reduced driving safety and reduced riding levels. The damages to the asphalt pavement are due to various factors. In general, due to traffic jams, these damages emerge as small cracks in the pavement system, among which fatigue and cracks resulting from are the main causes of failure in the asphalt pavement. In fact, as a result of repeated loading, these small cracks are expanded in the form of fatigue cracking and eventually cause the rupture of the structure of the asphalt pavement. A major part of the annual budget is allocated to the repair and maintenance of the roads and eradicates the damages caused by the cracks. One of the factors that can be effective in increasing the fatigue life of the asphalt pavement is the self-healing potential of bitumen and asphalt. Self-healing means the ability to retrieve mechanical properties such as rigidity and resistance, as well as the return of displacement resulting from the opening of the cracks during the rest period and the high temperature period. In this research, the self-healing phenomenon and the factors affecting it are investigated, and the indices for measuring this asphaltic phenomenon are introduced and the results of the most recent studies are presented
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خود ترمیمی, چسبنده قیری, روسازی آسفالتی, ماستیک قیری, عامل ترمیم

نویسندگان مقاله مهدی زال نژاد |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران

ابراهیم حسامی |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_125335_0ff4d18b0df6fa02e755fcc5493bed9d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات