این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۹، شماره ۱۰۶، صفحات ۱۲۹-۱۴۴

عنوان فارسی مطالعه عددی پاسخ بستر جاده در اثر اعمال ارتعاش دینامیکی پی ماشین آلات
چکیده فارسی مقاله بررسی اثرات پی ماشین آلات و اثرات ارتعاشی و لرزه‌ای ایجاد شده در خاک زیرین آن، به ویژه در بستر جاده‌ها، یکی از مسائل اساسی و مهم در مباحث دینامیک خاک به شمار می‌رود. در این پژوهش به بررسی رفتار فونداسیونی واقع بر بستر جاده که تحت تأثیر ارتعاش با دامنه 10 و 20 کیلونیوتن بر متر مربع و فرکانس 10 و 20 هرتز قرار گرفته پرداخته شده است. پاسخ بستر در نقاط مختلف در دو حالت خشک و اشباع و در دو حالت بدون میرایی و با میرایی رایلی، در فواصل مختلف از فونداسیون مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام تحلیل‌های عددی از نرم افزار اجزای محدود PLAXIS دو بعدی استفاده شده است. نتایج تحلیل‌های عددی نشان داده‌اند که با افزایش فرکانس و دامنه ارتعاش به میزان دو برابر، مقادیر بیشینه تغییر مکان، بیشینه سرعت و بیشینه شتاب در بستر جاده، دو برابر خواهند شد. اما در حالتی که فقط فرکانس اعمالی دو برابر شود و مقدار دامنه تغییری نکند، تغییرات جابجایی و سرعت در خاک خیلی چشمگیر نبوده، اما میزان تغییرات شتاب در خاک دو برابر می‌گردد. همین مطلب تاثیر فرکانس بر میزان شتاب را نشان می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتعاش دینامیکی، فرکانس، میرایی، تحلیل عددی،

عنوان انگلیسی Numerical Investigation of Road Response to Dynamic Vibration of Machine Foundation
چکیده انگلیسی مقاله Investigating the effects of machine and the vibrational effects created on its subsoil, especially on road surfaces, is one of the most important issues in soil dynamics. In this study, the foundation behavior on the road surface, which has been affected by vibration with a range of 10 and 20 kN/m2 and a frequency of 10 and 20 Hz, has been investigated. The ground response at different points in both dry and saturated states and in two states without damping and with Rayleigh damping was investigated at different distances from the foundation. Two-dimensional Finite Element software (PLAXIS) has been used for numerical analysis. The results of numerical analysis have shown that by increasing the frequency and amplitude of the vibration up to twice, the maximum values of displacement, maximum speed and maximum acceleration on the road surface will be doubled. However, when only the applied frequency is doubled and the amplitude value does not change, the displacement and velocity changes in the soil are not very significant. However, the rate of acceleration changes in the soil is doubled. This indicates the effect of frequency on the rate of acceleration.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارتعاش دینامیکی, فرکانس, میرایی, تحلیل عددی

نویسندگان مقاله مسعود نصیری |
دانشجوی دکتری، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

احمدرضا مظاهری |
استادیار، گروه عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایران

علی امیری |
دانشجوی کارشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_113821_cdaf3bf2c53aed8f59a7dbad8c8e3f31.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات