این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۸، شماره ۱۰۵، صفحات ۴۱-۵۴

عنوان فارسی بررسی تاثیر رفتار رانندگان وسایل نقلیه سنگین برمیزان تصادفات جاده‌ای در مسیرهای آزاد راهی (مطالعه موردی: محور زنجان- تبریز)
چکیده فارسی مقاله امروزه روند رو به رشد تصادف­ها در راه­ها و تلفات و خسارتهای ناشی ازاینگونه حوادث باعث اتلاف سرمایه­های کشور می­شوند؛ بنابراین، سرمایه­گذاری صحیح و شناخت هر یک از عوامل سه گانه تصادف (راه، راننده و وسیله نقلیه)، بررسی اصولی مشکلات این عوامل و بیان راه حل­های کاربردی می تواند از بروز اینگونه حوادث بکاهد. ناهنجاری­های رفتاری در رانندگی به عنوان یک معضل جدی درجامعه محسوب می­شود­. کمبود مهارت در کنترل خودرو و خستگی و خواب آلودگی و تجاوز از سرعت مجاز، طرح هندسی جاده‌ها و مشکلات روانی و اقتصادی از دلایل وقوع تصادفات در کشور است. بررسی علل حوادث رانندگی حاکی از آن است که علاوه بر یادگیری و کسب مهارت و تجربه در کنترل وسایل نقلیه عوامل روحی، استرس و وضعیت اقتصادی نیز در پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی نقش ویژه­ای دارد. در این تحقیق تاثیر رفتار روانشناختی رانندگان وسیله نقلیه سنگین بر روی میزان تصادفات محور زنجان-تبریز مورد بررسی قرار می­گیرد. جامعه آماری در این پژوهش رانندگان وسایل نقلیه سنگین است و منطقه مورد مطالعه در این پژوهش محور زنجان- تبریزدر سال 1397 می­باشد که به روش پرسشنامه­ای و با استفاده از نرم­افزار SPSS25 انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که پارامترهای تشدید­کننده خستگی و خواب آلودگی، عوامل اقتصادی، طرح هندسی جاده­ها و استرس تاثیر مثبت و معنی داری بر میزان تصادفات داشته­اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وسیله نقلیه سنگین، میزان تصادفات، استرس، پارامترهای تشدید‌کننده خواب‌آلودگی، طرح هندسی جاده،

عنوان انگلیسی Investigating the Stability of Rock Slopes Stabilized By the Peg System
چکیده انگلیسی مقاله Today, the growing trend of accidents in roads and casualties are the result of loss of national capital. These factors and the expression of practical solutions can reduce the incidence of such incidents. Behavioral abnormalities in driving are considered as a serious problem in society. Lack of skills in vehicle control, fatigue, drowsiness and exceeding speed limits, road geometry and psychological and economic problems are the causes of accidents in the country. Investigating the causes of traffic accidents shows that in addition to learning and acquiring skills and experience in the control of vehicles psychological factors, stress and economic situation also have a special role in preventing accidents. In this study, the effect of psychological behavior of heavy vehicle drivers on Zanjan-Tabriz axis crash rate is investigated. The statistical population of this research is heavy vehicle drivers and the study area is Zanjan-Tabriz axis in 1397 which was done by questionnaire method using SPSS20 software. The results showed that the exhaustion parameters of fatigue and drowsiness, economic factors, road geometry and stress had a positive and significant effect on the rate of accidents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله وسیله نقلیه سنگین, میزان تصادفات, استرس, پارامترهای تشدید‌کننده خواب‌آلودگی, طرح هندسی جاده

نویسندگان مقاله بهزاد علیمحمدی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران

سیدمهدی سجادی |
استادیار، گروه عمران، دانشگاه آزاد واحد زنجان، زنجان، ایران

علی شهنواز |
استادیار، گروه عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_118910_1a3ec6768185f9e967170e59766ed668.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات