این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۸، شماره ۱۰۵، صفحات ۱۱۹-۱۳۴
عنوان فارسی
کاربرد سرباره فولاد بهعنوان سنگدانه در صنعت راهسازی
چکیده فارسی مقاله
با توجه به رشد فناوری انواع وسایل نقلیه و افزایش روزافزون آنها در شبکه حملونقل، توسعه کمیت و کیفیت راهها اهمیت ویژهای پیدا میکند. یکی از روشهای بهبود و ارتقای مقاومت روسازیها، استفاده از مصالح مرغوبی همچون سرباره فولاد است که موجب افزایش باربری و افزایش عمر روسازیها خواهد شد. سربارههای فولاد، محصول جانبی تولید کارخانههای فولاد هستند که اغلب بهصورت دپو و تودههای عظیمی در اطراف این کارخانهها انباشته میشوند. در طول سالها تحقیقات گستردهای در سطح جهان جهت مصرف این ماده انجام و زمینههای متعددی برای این منظور پیشنهاد شده است. یکی از این زمینهها که میتواند در حجم زیادی از سربارههای فولاد را مورد استفاده قرار دهد، استفاده بهعنوان مصالح سنگی در تولید آسفالت است. بدین علت که خواص فیزیکی، اصطکاکی و دوام سرباره فولاد عملکرد بسیار خوبی در مقاومت لغزشی روسازی آسفالتی و جلوگیری از شکلگیری برخی خرابیها از قبیل شیارشدگی، عریانشدگی و صیقلی شدن سنگدانههای آسفالت دارد. در پژوهش حاضر علاوه بر بررسی خواص مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی سرباره فولاد بهعنوان جایگزین مصالح سنگی در روسازیهای آسفالتی، به کاربرد سرباره فولاد در راهسازی از جمله اساس و زیراساس، مخلوطهای آسفالتی به همراه نتایج آخرین تحقیقات اشاره شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جایگزین سنگدانه، سرباره فولاد، محیطزیست، مصالح مناسب روسازی،
عنوان انگلیسی
Application of Steel Slag as Aggregate in the Road Construction Industry
چکیده انگلیسی مقاله
Due to the growing technology of various types of vehicles and their increasing application in the transportation network, the development of road quantity and quality is of particular importance. One way to improve and increase the strength of pavements is to use high-quality materials such as steel slag, which will increase the bearing capacity of the pavements and their life span. Steel slags are by-products of the steel factory, which are often stored as deposits and massive masses around these factories. Over the years, extensive research has been conducted around the world for the use of this substance and several fields have been proposed for this purpose. One of these fields which use the steel slags in large amounts, is as the aggregate in the production of asphalt. This is because it has good physical and frictional properties as well as good durability in resisting the slippage of asphalt pavement and preventing the formation of some deterioration, such as rutting, stripping and polishing of asphalt aggregates. In the present study, in addition to studying the mechanical, physical and chemical properties of steel slag as an aggregate alternative in asphalt pavements, the most recent studies have been mentioned and the use of steel slag in road construction including base and sub-base, and asphalt mixes have been investigated.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
جایگزین سنگدانه, سرباره فولاد, محیطزیست, مصالح مناسب روسازی
نویسندگان مقاله
ابراهیم حسامی |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
مهدی زالنژاد |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_119172_71567987ffded810320c9d35869957f2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات