این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۸، شماره ۱۰۴، صفحات ۳۵-۵۰
عنوان فارسی
اولویتبندی سیاستهای مدیریت تقاضای حمل و نقل (TDM) در کلانشهر تهران با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی(AHP)
چکیده فارسی مقاله
سیستم حملونقل رگها و شریانهای آناتومی زندگی شهری را تشکیل میدهدو مسئول تحرک افراد و کالاها هست.یک سیستم حملونقل پویا میتواند مرکز توسعه جامعه باشدویا اگر بهدرستی برنامهریزی و طراحی نشده باشد میتواند به شبکه سرویسدهی منجر شودکه نیازهای متغیر و بهروز را نادیده گرفته،وضعیت فقرا را تشدید کندو به محیطزیست آسیب برساندواز توان مالی عمومی فراتر رود. در این میان کلانشهر تهران امروزه به عنوان پایتخت سیاسی،اقتصادی و اجتماعی ایران درگیر مشکلات حاد حمل و نقلی است. ترافیک فشرده و آلودگی شدید هوا تنها بخشی از این تبعات هستند. به همین دلیل این پژوهش به دنبال اولویتبندی سیاست های مدیریت تقاضای سفر(TDM) برای بهبود وضعیت شهر تهران است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر آراء دلفی شکل گرفته است. از این رو ابتدا سیاست های مدیریت تقاضای سفرو معیارها حمل و نقل پایدار از منابع مختلف استخراج شد و با استفاده از نظر کارشناسان امتیاز بندی گردید و سپس با استفاده از مدل تحلیل سلسه مراتبی (AHP) و نرم افزار اکسپرت چویس تحلیل گردیدند. نتایج بیانگر آن بود که در شرایط کنونی کلانشهر تهران توجه به ارتقای زیرساختهای حمل و نقل پایدار همچون دوچرخه، پیاده وبهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند جنبه اجرایی بهتری داشته باشد. ودر مرحله بعد ابزارهای اقتصادی هستند که با پرهزینه کردن استفاده از اتومبیل شخصی تمایل شهروندان را به سوی حمل ونقل عمومی جذب می کنند. در رتبه ی بعدی مدیریت کاربری زمین می تواند در توسعه ی جدید شهر تهران و یا بازسازی مناطق فرسوده بکار گرفته شود و در آخر هم برنامههای اجرایی با حذف سفرهای غیر ضرور می تواند در لابه لای دو سیاست اول بکار گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت تقاضای سفر(TDM)، حمل و نقل پایدار، توسعه پایدار، مدل تحلیل سلسله مراتبی، کلانشهر تهران،
عنوان انگلیسی
Prioritize Transport Demand Management Policy (TDM) in Tehran Metropolis Using Analytic Hierarchy Process (AHP)
چکیده انگلیسی مقاله
The system of transportation of the anatomy of the arteries and arteries forms the urban life. And it is responsible for the movement of people and goods. A dynamic transport system can be a community development center. If it is not well designed and designed, it can lead to a network of services that ignores the changing and up-to-date needs, intensifying the situation of the poor, and harming the environment to exceed the general financial capability. Meanwhile, Tehran metropolitan area is now the main political, economic and social capital of Iran. It is involved with acute transport problems. Compressed traffic and intense air pollution are only part of those consequences. This is why the study seeks to prioritize travel demand management policies (TDM) to improve the city of Tehran. The research method is descriptive-analytic and based on Delphi's views. Therefore, firstly, the management policies demanded by the criteria of sustainable transport were extracted from different sources. They were graded by experts and then analyzed using Hierarchical Hierarchy Analysis (AHP) and Expert Rating software. The results indicate that in the current conditions of the Tehran metropolis, the attention paid to improving sustainable transport infrastructure such as bicycles, pedestrians and improving the quality of public transport fleet can have a better performance. In the next stage, economic instruments are the cost of using cars. One will attract citizens' desire for public transportation. At the next level, land use management can be used in the new development of the city of Tehran or the restoration of worn-out areas and, finally, the implementation of programs by removing unnecessary trips can be Apply in the first double window.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدیریت تقاضای سفر(TDM), حمل و نقل پایدار, توسعه پایدار, مدل تحلیل سلسله مراتبی, کلانشهر تهران
نویسندگان مقاله
احمد حاتمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_115101_31eb3a0db30f09041d2283a9908c9cdd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات