این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۸، شماره ۱۰۴، صفحات ۸۳-۹۲

عنوان فارسی تأثیر روش ارجاع کار در بخش اداری اداره کل راه و شهرسازی بر بهره‌وری آن
چکیده فارسی مقاله بهره وری در بخش اداری کشور یکی از موضوعاتی است که بسیار مورد توجه مردم و مسئولان قرار داشته و در این خصوص فعالیتهای زیادی صورت می­گیرد. در این مقاله سعی شده تا به این موضوع با استفاده از روابط ریاضی و با توجه به ساختار اداری اکثر ادارات کشور پرداخته شود. در این تحقیق از طریق مصاحبه با کارکنان و مدیران بخشهای اداری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، نحوه ارجاع کارهای مختلف در این اداره بررسی و مشخص گردید که ارجاع کارها به صورت درختی از مدیران به کارشناسان صورت می­گیرد. روابط ریاضی مربوط به زمان انجام کارها و بهره­وری کارکنان تهیه و براساس احتمال انجام درست کارها و تعداد ارجاعات تحلیل حساسیت شدند. سپس این روابط با مقادیر مختلف مقداردهی شده و در نمودارهای مربوطه نشان داده شد که با افزایش تعداد ارجاعات و کاهش احتمال انجام درست کارها، زمان متوسط انجام هر کار به صورت نمایی افزایش و شاخص بهره وری به صورت نمایی کاهش می­یابد. بر این اساس پیشنهاد شده تا مدیران با دقت بیشتری کارها را به کارشناسان تفهیم کرده و تا جای ممکن، با ارجاع مستقیم کارها به کارشناسان مربوطه، تعداد ارجاعات را کاهش دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهره‌وری، اداری، اداره راه و شهرسازی، کرمانشاه، ارجاع کار،

عنوان انگلیسی Effect of Referring Method in Administration Departments on their Productivity
چکیده انگلیسی مقاله Productivity on administration departments has attracted attention of many people and there are many researches in this field. In this paper, productivity of administration department of Iran is studied, using mathematical formulas, which are based on the structure of the most of the administration departments. As a case study administration department of Road and Building ministry in Kermanshah, a large city in Iran is studied, using interview with its personnel. Referring method in this department is based on a tree structure, from managers to businesspersons. Mathematical relations of productivity and duration of accomplishing the referred jobs are sensitivity analyzed and it is shown that, by increasing the number of refers and decreasing the probability of understanding the jobs, productivity is decreased and average duration of accomplishing the referred jobs is increased exponentially. Based on these results, it is suggested that managers try to refer the jobs directly to the related personals to reduce the number of refers and pay more attention for explaining the considered jobs to increase the probability of doing jobs as they are desired.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بهره‌وری, اداری, اداره راه و شهرسازی, کرمانشاه, ارجاع کار

نویسندگان مقاله سید محمد سادات حسینی |
استادیار، دانشکده راهور، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

اکبر مبینی |
استادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران

رضا شهنی دزفولیان |
استادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_115179_b8bc10cf9e05c0548d4dbe6f5b2535a1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات