این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۸، شماره ۱۰۴، صفحات ۱۱۷-۱۳۲
عنوان فارسی
بررسی امکان سنجی استفاده از منابع درآمدی پایدار برای ارایه خدمات حملونقل جادهای
چکیده فارسی مقاله
زیرساختهای حملونقل جادهای ازجمله داراییهای ملی هستند که در طول سالیان متمادی برحسب نیاز و مطابق امکانات موجود توسعهیافته است. درعینحال بررسی وضعیت موجود راههای کشور نشاندهنده شرایط نامطلوب کمی و کیفی است. از یک سو توسعه راههای جدید با کمبود منابع مواجه است و از سوی دیگر راههای موجود نیز از کیفیت مناسب برخوردار نبوده و نگهداری آنها بخش قابلملاحظهای از منابع را به خود جلب میکند. همچنین بودجه اختصاصی راهداری با توجه به گسترش روزافزون این زیرساختها جوابگو نبوده است. بنابراین هدف از این مقاله شناسایی منابع درآمد پایداری برای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای می باشد. نتایج بررسی تجارب سایر کشورها نشان می دهد که مالیات بر سوخت و عوارض وسایل نقلیه مهمترین منابع درآمدی بخش راه را تشکیل میدهد. همچنین در این مقاله منابع درآمدی جدید در حوزه حملونقل جادهای شناسایی شده و در ادامه اثرات اقتصادی اعمال مالیات بر سوخت به نفع حمل ونقل بر اقتصاد کشور بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که قیمت بنزین و گازوئیل تأثیر معنیداری بر نرخ تورم در اقتصاد ایران دارد. ضریب متغیر قیمت بنزین در کوتاه مدت و بلندمدت برابر 7/0 و 3/1 و ضریب متغیر قیمت گازوئیل در کوتاه مدت و بلندمدت برابر 1/0و 18/0 است. با توجه به نتایج بهدستآمده، تأثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم بیشتر از تأثیر افزایش قیمت گازوئیل است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
منابع درآمدی پایدار، حملونقل جادهای، مالیات بر وسایل نقلیه، مالیات بر سوخت، مدل ARDL،
عنوان انگلیسی
Feasibility Study of Using Sustainable Income Sources to Provide Road Transport Services
چکیده انگلیسی مقاله
Road transport infrastructure is one of the national assets that have been developed over the years according to the needs and facilities available. At the same time, studies show that the current situation of the country's roads is undesirable in terms of quantity and quality. On the one hand, the development of new roads is facing a shortage of resources, and on the other hand, the existing roads are not of good quality and their maintenance attracts a significant part of the resources. Also, the budget allocated for roads maintenance has not been sufficient due to the increasing expansion of related infrastructure. Therefore, considering the importance of the issue, the purpose of this article is to identify sustainable sources of income for the Iran Road Maintenance & Transportation Organization. Studies show that the most important sources of revenue for the road sector in various countries are fuel taxes as well as vehicle tolls. Also, new sources of income in the field of road transport have been identified and the economic effects of the application of fuel tax (in favor of transportation) on the Iranian economy have been examined. The results show that changes in the prices of fuel products (gasoline and diesel fuel) have a significant effect on inflation in the Iranian economy. Also, this value for the price of diesel fuel is 0.1 for the short term and 0.18 in the long term. According to the obtained results, the effect of increasing the price of gasoline on inflation is more than the effect of increasing the price of diesel fuel.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
منابع درآمدی پایدار, حملونقل جادهای, مالیات بر وسایل نقلیه, مالیات بر سوخت, مدل ARDL
نویسندگان مقاله
پریسا بازدار اردبیلی |
مربی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
پیمان پژمان زاد |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_115323_2cb2cc10470ff639f3e2e5dbf9e5845d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات