این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۸، شماره ۱۰۴، صفحات ۱۶۵-۱۸۰
عنوان فارسی
تحلیل عددی ستونهای سنگی در بهسازی خاک بستر خطوط راهآهن
چکیده فارسی مقاله
یکی از الگوهای اصلی توسعه یافتگی در هر منطقهای توسعه سیستمهای حمل و نقل و سهولت دسترسی به آنها در آن منطقه است. از بین سیستمهای مختلف حمل و نقل، حمل و نقل ریلی با توجه به مزیتهای منحصر به فردی که دارد مورد توجه سیاستگذاران کشور واقع شده و توسعه آن همواره مورد توجه میباشد. با توسعه راهآهن اجرای خطوط ریلی بر روی بسترهای ضعیف و زمینهای مسئلهدار یکی از مسائل اجتناب ناپذیر خواهد بود که باید برای رفع این نقیصه تدبیری اندیشیده شود. از میان روشهای متنوع بهسازی خاک، استفاده از ستونهای سنگی به دلیل سهولت در اجرا و مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی بسیار مورد توجه است. استفاده از ستونهای سنگی موجب افزایش ظرفیت باربری و کاهش نشست بستر تحت بارهای وارده میگردد و کیفیت بهرهبرداری را افزایش میدهد. در این تحقیق به بررسی عددی تاثیر حضور ستونهای سنگی در کاهش پاسخهای دینامیکی بستر سست و غیرمتراکم ماسهای، تحت بارگذاری ناشی از عبور یکی از قطارهای متداول در کشور پرداخته شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد در صورت استفاده از ستونهای سنگی پارامترهای ارتعاشی خاک ماسهای سست و غیرمتراکم بستر، شامل تغییرمکان قائم، دامنه تغییرات سرعت قائم و شتاب قائم به ترتیب حداکثر 20/19 درصد، 85/27 درصد و 74/41 درصد کاهش مییابند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پارامترهای ارتعاشی، روش اجزاء محدود، ستونهای سنگی، نرمافزار آباکوس،
عنوان انگلیسی
Numerical Analysis of Stone Columns Used To Improve the Base Soil of Railways
چکیده انگلیسی مقاله
One of the significant development indicators in each region is the existence of various transport systems and their accessibility. Among the various transportation methods, railroad transport due to unique advantages has attracted the attention of country policy makers. And the development of the railways network is on the agenda. To expand the railway networks, construction of railway tracks on the loose subgrades is one of the inevitable issues. Among the various soil improvement methods, stone columns due to implementation and economic efficiency are of interest. These methods increase the bearing capacity and reduce the settlement of the loose subgrade soil and improve operation quality. In this investigation has studied the influence of presence of stone columns in term of reduce the dynamic response of loose sandy subgrade soil under the train path. This investigation results show that stone columns the maximum reduce in the vibration parameters of loose sandy subgrade soil such as vertical displacement, amplitude range of vertical velocity and acceleration are respectively 19/20, 27/85 and 41/74 percent.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پارامترهای ارتعاشی, روش اجزاء محدود, ستونهای سنگی, نرمافزار آباکوس
نویسندگان مقاله
غلام مرادی |
دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
حسین علیوند |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
میثم جهانگیری علی کمر |
دانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
علیرضا عباس نژاد |
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی مرند، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_115590_12695c3971154c422f50710eccca2678.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات