این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۸، شماره ۱۰۳، صفحات ۱۳-۲۴
عنوان فارسی
بررسی علل گرایش شهروندان به استفاده از موتورسیکلت بهجای استفاده از حمل و نقل عمومی
چکیده فارسی مقاله
یکی از دغدغههای مهم شهرهای بزرگ، حجم بالای ترافیک است، استفاده از حملونقل عمومی، ایمنی بیشتری را بههمراه دارد و یک راهحل اثبات شده برای حل این معضل است. به دلایلی که در این تحقیق به آن پرداخته میشود، افراد بسیاری علاقهمند به استفاده از موتورسیکلت در سطح شهرها هستند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی علل گرایش شهروندان به استفاده از موتورسیکلت بهجای استفاده از حملونقل عمومی در شهر قم است. با مصاحبه با خبرگان، متغیرهای تاثیرگذار بر استفاده از موتورسیکلت تعیین شدند؛ متغیرهایی شامل: عوامل اقتصادی، عوامل مربوط به کیفیت زیرساخت، عوامل مربوط به ترافیک شهری و عدم وجود فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی. در این تحقیق، از روش توصیفی- پیمایشی برای بررسی فرضیهها و پاسخگویی به سوالات تحقیق استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق، شامل موتورسواران متخلفی است که موتورسیکلت آنها در یک ماه اخیر توقیف شده است؛ حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 341 نفر تعیین شد. برای جمعآوری دادههای موردنیاز در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. در این تحقیق از آزمون تحلیل عاملی تاییدی و سپس از مدل معادلات ساختاری جهت روایی پرسشنامه استفاده شده است. جهت تحلیل دادههای جمعآوری شده و بررسی فرضیههای تحقیق از نرمافزار SPSS استفاده شده است. پس از تجزیه و تحلیل دادهها، هر چهار فرضیه با اطمینان 95 درصد تائید شدند. یعنی متغیرهای عوامل اقتصادی، عوامل مربوط به کیفیت زیرساخت، عوامل مربوط به ترافیک شهری و عدم وجود فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی بر گرایش شهروندان به استفاده از موتورسیکلت در شهر قم تاثیرگذار هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موتورسیکلت، عوامل اقتصادی، کیفیت زیرساخت، ترافیک شهری، فرهنگ استفاده از حملونقل،
عنوان انگلیسی
Examining the Causes of Citizens' Tendency to Use Motorcycles Instead of Using Public Transportation
چکیده انگلیسی مقاله
One of the major concerns of big cities is the high volume of traffic, the use of public transport, more safety and a proven solution to this problem. For reasons that are addressed in this research, many people are interested in using motorcycles at city level. The purpose of this research is to investigate the causes of citizens' tendency to use motorcycles instead of using public transportation in Qom. By interviewing the experts, the variables that influenced the use of motorcycles were determined; variables include: economic factors, factors related to the quality of infrastructure, factors related to urban traffic, and the lack of culture for the use of public transport. In this research, a descriptive-survey method was used to investigate the hypotheses and answer the research questions. The statistical population of this study includes off-road motorcyclists whose motorcycles were seized in the past month; a sample size of 341 people was determined using Morgan's table. A researcher-made questionnaire was used to collect required data in this research. A confirmatory factor analysis test and then structural equation model were used for validity of the questionnaire. SPSS software was used to analyze the collected data and to investigate the hypotheses of the research. After analyzing the data, all four hypotheses were confirmed with 95% confidence. That is, variables of economic factors, factors related to the quality of infrastructure, factors related to urban traffic and the lack of culture of using public transportation affect the tendency of citizens to use motorcycles in Qom.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
موتورسیکلت, عوامل اقتصادی, کیفیت زیرساخت, ترافیک شهری, فرهنگ استفاده از حملونقل
نویسندگان مقاله
رضا جوادیان |
استادیار، دانشکده علوم و فنون راهنمایی و رانندگی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
محمدرضا نادرپور |
استادیار، دانشکده منابع انسانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
محمدرضا حسن زاده |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
جعفر نادری |
دانش آموخته کارشناسیارشد، دانشکده علوم و فنون راهنمایی و رانندگی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_110108_26482df67f481a62aa6d07cead5b57c9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات