این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۸، شماره ۱۰۳، صفحات ۶۹-۸۰

عنوان فارسی مدیریت ریسک در مدیریت دارایی فیزیکی راه در ایران
چکیده فارسی مقاله از مسائل پیش‌رو در حمل‌و‌نقل جاده‌ای که سهم عمده‌ای از جابجایی را برعهده دارد، مدیریت ریسک‌ها به منظور پاسخ‌گویی به تقاضا است. این امر سبب می‌شود تا نرخ استهلاک دارایی‌های فیزیکی کنترل شده و ریسک ارایه خدمت ایمن، ارزان، سازگار با محیط زیست و پایدار نیز درپایین‌ترین سطح قرار گیرد. دراین خصوص دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاه سنتی که تمامی فازهای طول عمر دارایی فیزیکی راه (ایجاد، بهره‌برداری و اسقاط) را به صورت جداگانه مدیریت می‌کند. دیدگاه دوم، نگاه یکپارچه به مدیریت ریسک‌ها در تمامی طول عمر دارایی‌های فیزیکی راه است. دراین مقاله با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای به‌همراه نقطه نظرات کارشناسان، انواع ریسک‌ها در قالب مدیریت دارایی فیزیکی راه، شناسایی، رتبه‌بندی و راهکارهای مدیریت آن ارایه شده است. نتایج بررسی نشان می‌دهد که تا کنون 55 ریسک در 6 گروه برای طول عمر دارایی فیزیکی راه، شناسایی شده است. درارزیابی ریسک‌ها، بیشترین ریسک مربوط به ریسک گروه مشارکت ذینفعان و کمترین، به گروه رویدادهای خارج از حیطه سازمان مربوط است. درکنار آن، کمترین رتبه ریسک مربوط به سرقت و بیشترین رتبه عدم توجه کافی به تعمیرونگهداری است. داشتن سیستم یکپارچه توسعه و بهره‌برداری، برنامه مالی پایدار، داشتن سطح سرویس و آموزش نیروی انسانی از جمله راه‌کارهای مدیریت ریسک نیز عنوان شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت دارایی فیزیکی، مدیریت ریسک، رتبه ریسک، اقدام ریسک،

عنوان انگلیسی Risk Management in Iran's Road Asset Management
چکیده انگلیسی مقاله One of road transportation issue, which has a major share of movement, is risks management to meet demand. This causes the rate of depreciation of physical assets and risk control service, safe, inexpensive, environmentally friendly and reliability. There are two views in this regard: A traditional one which manages all phases of the physical road (creation, exploitation, and disposal) separately. The second perspective is the integrated viewpoint at risk management throughout whole life of physical assets. The results of the survey show that so far 55 risks have been identified in 6 groups for road physical asset. In risk assessment, the most risk associated with contribution of the stakeholders group and the least, is related to an out-of-area event group. In addition, the lowest level of risk associated with the risk of robbery and insufficient attention to maintenance is the highest among all the risks. Some proposal for managing risks is integrated development and operation system, a sustainable financial program; determine level of service and training of human resources.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت دارایی فیزیکی, مدیریت ریسک, رتبه ریسک, اقدام ریسک

نویسندگان مقاله هادی گنجی زهرایی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_111114_3cd2e2b8abb77e52eb68836c90f3ebe1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات