این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۸، شماره ۱۰۳، صفحات ۱۲۱-۱۳۴
عنوان فارسی
شناسایی و رتبهبندی موانع آینده برای پیادهسازی استراتژیهای حملونقل شهری پایدار (مطالعه موردی: شهر همدان)
چکیده فارسی مقاله
امروزه استراتژیها بهعنوان تفکر آیندهنگر، نقشی اساسی در انسجام و همگرایی قوتها و فرصتها در رفع ضعفها و مواجهه با تهدیدها دارند. اما استراتژیها در مرحله پیادهسازی همیشه با عواملی احاطه شدهاند که آنها را در مسیر موفقیت به چالش می کشد یا تقویت میکند. این پژوهش با هدف تمرکز بر موانع پیادهسازی استراتژیهای حمل و نقل پایدار شهری و چگونگی تاثیر این موانع انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 72 نفر از کارشناسان شهرسازی و برنامهریزی شهری که از سیستم حمل و نقل شهری اطلاعات خوبی داشتند. چارچوب انتخاب افراد بهشرط حداقل ده سال سابقه و تجربه در حوزههای بیان شده و در مورد وضعیت شهری همدان آگاه بودهاند. پژوهش حاضر، با نوع کاربردی و بر مبنای راهبرد پژوهش توصیفی و پیمایشی است و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شدهاست. پایایی آن با محاسبه ضریب آلفایکرونباخ 82/0 بدست آمد. آزمون کولموگروف–اسمیرنوف برای نحوه توزیع دادهها بر حسب نرمال یا غیرنرمال بودن مؤلفهها بهمنظور تعیین رابطه بین موانع نهگانه شناسایی شده و از آزمون اسپیرمن برای پیادهسازی استراتژیها و همچنین از آزمون ناپارامتریک فریدمن برای رتبهبندی موانع نهگانه استفاده شدهاست. بالاترین میانگین رتبه 73/4 به عامل امنیت اجتماعی اختصاص یافت، به این معنی که مهمترین مانع برای متخصصان در پیادهسازی استراتژیهای توسعه حملونقل شهری پایدار همدان عامل امنیت اجتماعی است. بعد از این عامل، موانع مدیریتی و کالبدی بیشترین تاثیرگذاری را داشتهاند. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشاندهنده، وجود موانعی نهگانه در پیادهسازی راهبردهای این حوزه است. بهمنظور کاهش عدم قطعیتهای بازدارنده اجتماعی، پیشنهاد میگردد سازوکارهای مناسب توسعه مشارکت کنشگران اجتماعی و نهادی، همگام با فرآیند طراحی استراتژیهای حملونقل شهری پایدار تدوین و ارایه گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناسایی موانع حملونقل، حملونقل شهری، حملونقل پایدار، پیادهسازی استراتژی، رتبهبندی عوامل حملونقل، همدان،
عنوان انگلیسی
Identify and Ranking the Future impediment to Implement of Strategies Urban Transportation Sustainable (Case Study: Hamedan City)
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays strategies as futuristic thinking, role essential in coordination strengths, and opportunities in resolving weaknesses and encounter with a threat. But strategies in the implementation stage are always surround by factors that challenge or reinforce them in the path to success. This study aims to focus on the barriers to the implementation of urban sustainable transport strategies, and how these barriers will be affected. The statistical population of the study included 72 urban planning and urban planning experts who had good information about urban transportation systems. The framework for selecting individuals provided that they have at least ten years of experience in the areas mentioned and informed about Hamadan's urban status. The purpose of the study is applied and based on a descriptive and survey research strategy and a questionnaire was used for data collection. Its reliability was obtained by calculating Cronbach's alpha coefficient of 0.82. The Kolmogorov-Smirnov test for how the data are distributed in terms of normal or abnormal components to determine the relationship between the identified nine fold barriers and the implementation of the Spearman test as well as the Friedman nonparametric test for ranking the nine fold barriers. The highest average rating of 4.73 is assigned to social security, which means that the most important obstacle for experts to implement sustainable urban transport development strategies is social security. After this factor, the managerial and physical barriers have been most influential in this regard. The results of the statistical analysis confirm the existence of nine obstacles in the implementation of strategies in this area. In order to reduce the uncertainties of social deterrence, it is recommended to develop appropriate mechanisms for the development of social and institutional stakeholder participation, along with the process of designing transport strategies and urban transport strategies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شناسایی موانع حملونقل, حملونقل شهری, حملونقل پایدار, پیادهسازی استراتژی, رتبهبندی عوامل حملونقل, همدان
نویسندگان مقاله
صابر محمدپور |
استادیار، گروه شهرسازی، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
مهرداد مهرجو |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
علی رضا نصرتی |
دانش آموخته دکتری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_112791_88a280e7f14c4f78b79a97a97d5eec3a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات