این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جاویدان خرد
، جلد ۱۷، شماره ۳۸، صفحات ۲۰۳-۲۳۰
عنوان فارسی
تحلیل معنای اتوس در آرای هراکلیتوس (مطالعه موردی: قطعه ۱۱۹ب هراکلیتوس)
چکیده فارسی مقاله
واژه اتوس (ethos) که نخست درآثار هنرمندان قرنهای هشتم تا پنجم پ.م در معنای جایگاه عادت، سرشت، شخصیت و شخصیتی فریبکار به کار رفته است، در آرای فلاسفه آن زمان و بیش از همه در آثار هراکلیتوس نیز دیده میشود اما معنای اتوس نزد هراکلیتوس، همواره محل اختلاف محققان بوده است و این اختلاف، بیش از همه در قطعه 119ب دیده میشود. با تحلیل دو اصطلاح کلیدی این قطعه، «دایمون» و «اتوس» مییابیم، «دایمون» در معنای «والاترین مرتبه هستی انسانی» و اتوس در معنای «سرشت الهی» است؛ سرشتی که کانون ربط و پیوند میان دایمون، حکمت و لوگوس است. از منظر هراکلیتوس، علیرغم تفاوت فاحش مرتبه اتوس و دایمون در تبعیت از حکمت که خود جزئی از نظام لوگوس است و فضیلت شمرده میشود، این امکان وجود دارد که انسان به مرحله دایمون در حد دنیوی عروج نماید؛ اما نیل به سرشت کامل الهی در دنیا منتفی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اتوس، هراکلیتوس، دایمون، حکمت، لوگوس،
عنوان انگلیسی
Analysis of the meaning of ethos in the views of Heraclitus (Case Study: Fragment B119 Heraclitus)
چکیده انگلیسی مقاله
The term of "ethos" which first used in works of the eighth to fifth centuries B.C, as habit, nature, character and deceptive character, is also found in the opinions of philosophers of that time, special in Heraclitus. But the meaning of ethos in Heraclitus, has always been a point of contention for researchers, particular in B119. By analyze its key terms, namely, ethos and daimon, we will find that "daimon" means as "the highest level of human Being", and "ethos" as "divine nature"; the nature that relates daimon, wisdom and logos. In Heraclitus opinion, in spite of the great difference between the dignity of ethos and daimon in following wisdom, which is virtue and also a part of the logos system, it is possible for man to ascend to the daimon stage on a worldly level; but the attainment of the perfect divine nature in the world is impossible.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اتوس, هراکلیتوس, دایمون, حکمت, لوگوس
نویسندگان مقاله
کاملیا طالعی بافقی |
دانشجوی دورهی دکتری، گروه فلسفه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
مریم سلطانی کوهانستانی |
دانشیار گروه ادیان و فلسفه دانشگاه محقق اردبیلی
اسماعیل سعادتی خمسه |
دانشیار، گروه ادیان و فلسفه، دانشگاه محقق اردبیلی
نشانی اینترنتی
http://www.javidankherad.ir/article_127974_566e072ab68f43e862a8f11e78c09c76.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات