این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبرد، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۹۹-۱۲۶

عنوان فارسی ارائه الگوی ارزشیابی جامع پژوهشگران برای ج.ا.ایران: آموزه‌هایی از جهان
چکیده فارسی مقاله ارزیابی پژوهشگر در ایران نه‌تنها به دلیل اولویت‌بندی آن‌ها برای جبران خدمات یا جذب ایشان در سازمان‌های پژوهشی بلکه به عنوان یکی از روش‌های ایجاد تعهد سازمانی، ارتقا و هدایت توان پژوهشی، افزایش میزان رضایت از کار پژوهشی و نهایتاً حل مسائل واقعی و بهبود وضعیت رفاه جامعه کاربرد دارد. هدف این پژوهش آن است که سنجه‌های ارزشیابی پژوهشگران را مبتنی بر مستندات علمی مربوط به این حوزه ترمیم نموده و نهایتاً چارچوب جامعِ مناسبی را که تامین کننده انتظارات از یک پژوهشگر متعهد، دانشمند و توانمند در حل مساله است ارائه دهد. روش به‌کار گرفته شده در این پژوهش فراترکیب مستندات علمی است که 118 مستند علمی مبنای کار قرار گرفت. استخراج نقاط قوت و ضعف روش‌های اصلی و مکمل ارزشیابی پژوهشگران، شناسایی مخاطرات ناشی از ارزشیابی سنتی و سنجه‌های جدید ترمیمی تحت عنوان دگرسنجه‌ها از مهم‌ترین یافته‌های پژوهش است. الگوی ارزشیابی جامع پژوهشگران به عنوان نتیجه اصلی پژوهش که مشتمل بر پنج سطح است. مطابق با الگو، مستندات علمیِ پژوهشگران، حاصلی از ویژگی‌های فردی پژوهشگر در ضرب با زیست‌بومِ پژوهش است که توسط داورانی متناسب با نوع و هدف پژوهش سنجیده می‌شود. در هر صورت، پژوهش زمانی قابل دفاع و مفید است که منجر به بهبود اقتصادی یا بسط نظریه در میان مدت و افزایش اقتدار و رفاه عمومی در بلند مدت گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی سنتی، الگوی ارزشیابی، دگرسنجه، محقق، تحقیق، ارزیابی پژوهشی،

عنوان انگلیسی Presenting a Comprehensive Model for the Evaluation of Iranian Researchers: Lessons from the World
چکیده انگلیسی مقاله Researcher evaluation is not just about prioritizing them. It is also there to compensate for their services or to attract them to research organizations. Above, evaluation is used as one of the methods of creating organizational commitment, promoting and guiding research capacity, increasing the level of satisfaction with research projects and finally solving real problems and improving the welfare of society. The purpose of this study is to reconstruct the evaluation metrics of researchers based on scientific documents related to this field and finally to provide a suitable comprehensive framework that meets the expectations of a committed, knowledgeable and problem-solving researcher. The method used in this research is a combination of scientific documents in which 118 scientific documents were used. Extracting the strengths and weaknesses of the main and complementary methods of researchers' evaluation, identifying the risks of traditional evaluation and new restorative measures called metamorphoses are among the most important research findings. The comprehensive evaluation model of researchers as the main result of the research consists of five levels. According to the model, the researchers' scientific documents are the result of the researcher's individual characteristics multiplied by the research ecosystem, which are measured by judges appropriate to the type and purpose of the research. In any case, research is defensible and useful when it leads to economic improvement or theory development in the medium term and increased authority and public welfare in the long run.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارزیابی سنتی, الگوی ارزشیابی, دگرسنجه, محقق, تحقیق, ارزیابی پژوهشی

نویسندگان مقاله خلیل نوروزی |
استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، تهران، ایران

هادی رنجبر |
دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق علیه‌السّلام، تهران، ایران

مجتبی علویان |
دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://rahbord.csr.ir/article_152844_cf875e5774d042652ea9a572a6607227.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات