این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
راهبرد
، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۱۵۱-۱۸۴
عنوان فارسی
تدوین راهبردهای مدیریت دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش به دنبال تدوین راهبردهای مدیریت دیپلماسی فرهنگی ج.ا.ایران در منطقه غرب آسیا است. در این راستا ضمن احصاء نقاط قوت، ضعف، تهدید، فرصت فضای فرهنگی کشور با اخذ نظر خبرگان روابط بینالملل و متخصصان فرهنگی، راهبردهای مدیریت دیپلماسی فرهنگی ج.ا.ایران شناسایی شد. هدف پژوهش اکتشافی، نوع پژوهش کاربردی، روش پژوهش پیمایشی، تحلیل دادهها تلفیقی (کمی-کیفی) است. شناسایی شاخصهای SWOT از روشدلفی )کیفی) و تدوین راهبردهای مدیریت دیپلماسی فرهنگی از روش برنامهریزی راهبردی فرد.آر.دیوید (کمی) انجام گرفت. جامعه آماری در این پژوهش با حجم نمونه منطبق بوده و روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند از نوع نمونهگیری قضاوتی است و شامل دو گروه: خبرگان روابط بینالملل و متخصصان فرهنگی به تعداد 20 نفر است. جهت جمعآوری دادهها از فهرست کنترل خبرگی و تحلیل دادهها بر اساس تحلیل نتایج دلفی انجام گرفت و با بهکارگیری ابزارهای برنامهریزی راهبردی (SWOT و QSPM) درنهایت 10 راهبرد بهینه ارائه شد. این راهبردها بهکارگیری ظرفیت فضای مجازی و نسلجوان در راستای خنثیسازی اقدامات دشمن با تولید محتوای سازنده فرهنگی، هدایت فضای فرهنگی کشور جهت ارتقاء سطح فرهنگ عمومی منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی و تقویت صادرات فرهنگی در منطقه غرب آسیا، تأثیرگذاری در تخصیص هدفمند اعتبارات فرهنگی به نخبگان جهت ارتقاء جاذبههای فرهنگی بومی، اعمال سیاستهای منطبق با رهنمودهای رهبری در حوزههای فرهنگی جهت گسترش نفوذ منطقهای، مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن و بهکارگیری ظرفیت منتقدان در راستای خنثیسازی اقدامات دشمن، عملیات رسانهای و مجازی با بهکارگیری شیوههای مناسب جهت انتقال فرهنگ ایرانیاسلامی، مدیریت تولیدات فرهنگی در فضای مجازی و حقیقی جهت اثرگذاری در منطقه غرب آسیا، ظرفیتسازی در کارگروههای تخصصی فرهنگی جهت تقویت و تولید محتوای فرهنگی در فضای حقیقی و مجازی منطبق با سیاستهای کشور در منطقه، بهکارگیری راهبردهای تهاجمی بهجای راهبردهای تدافعی و استفاده از ظرفیت نخبگان فرهنگی در مقابل اقدامات دشمن جهت تغییر ارزشها و هنجارهای جامعه، برنامهریزی مناسب جهت هدایت کیفی فضای فرهنگی با رویکرد افزایش نفوذ فرهنگی و تأثیرگذاری در منطقه میباشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دیپلماسی فرهنگی، راهبرد، فرهنگ، غرب آسیا، مدیریت،
عنوان انگلیسی
Developing Strategies for Cultural Diplomacy of the Islamic Republic of Iran in the West Asia Region
چکیده انگلیسی مقاله
This article seeks to develop strategies for managing cultural diplomacy in the West Asian region. In this regard, the authors while enumerating the strengths, weaknesses, threats, opportunities of the cultural space of the country by obtaining the opinion of experts in international relations and cultural studies, identified the strategies for managing the cultural diplomacy of the Islamic Republic of Iran. This research is heuristic in terms of purpose, applied in terms of the type, survey in terms of methodology, and its data analysis is combinatory (quantitative and qualitative). To identify SWOT indices, the authors used Delphi method (qualitative) and used strategic planning methodology management strategies formulated by Fred, R. David (quantitative) to develop strategies for managing cultural diplomacy. The statistical population in this research is consistent with the sample size and the non-probabilistic purposive sampling method is a judgment-sampling type which consists of two groups: experts in international relations and cultural studies (20 persons). To collect data, the expert checklist and the data analysis based on the Delphi results were used, and finally 10 optimal strategies were provided by employing strategic planning instruments (SWOT and QSPM). They are as follows: using the potential of cyberspace and young generation to neutralize the activities of the enemy by producing useful cultural content; directing the cultural space of the country towards enhancing the level of public culture in coordination with Iranian- Islamic culture and boosting cultural exports in the West Asia region; influencing the purposeful appropriation of cultural credits to elites to improve native cultural attractions; implementing policies consistent with the Supreme Leader's guidelines in the cultural fields to expand cultural influence; confronting enemy's cultural influence and employing the capabilities of critics to neutralize enemy's activities; media and virtual operations by employing appropriate methods to spread Iranian- Islamic culture; managing cultural products in the virtual and real world for influencing the West Asia region; capacity building in specialized cultural workgroups to enhance and produce cultural content in real and virtual space consistent with the country's policies in the region; applying offensive strategies rather than defensive ones and using the potentials of cultural elites to deal with enemy's activities aimed at changing society's values and norms; and finally, appropriate planning for managing cultural space by adopting an approach to increasing cultural influence and inspiring the cultural atmosphere in the region.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دیپلماسی فرهنگی, راهبرد, فرهنگ, غرب آسیا, مدیریت
نویسندگان مقاله
حمید میرزائی |
دانشجوی دکتری، رشته مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، گروه مدیریت فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی
محمد مبینی |
استادیار،گروه مدیریت دولتی، دانشگاه امامحسین (ع)
نورالدین میرزائی |
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی،
غلامرضا معمارزاده طهران |
دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات
محمود مدیری |
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب،
نشانی اینترنتی
https://rahbord.csr.ir/article_117599_255ccc73dd7a88a91f4ed14bc2ade73c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات