این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
راهبرد
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تحولات رژیم بهرهبرداری از منابع مشترک نفت وگاز دریای مازندران
چکیده فارسی مقاله
دریای مازندران، بزرگترین دریاچه جهان و پهنه آبی محصور در خشکی، یکی از مناطق مهم در تأمین انرژی جهان محسوب میشود. پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 و افزایش کشورهای ساحلی از دو کشور به پنج کشور، شاهد مذاکرات طولانی، تعارض دیدگاههای سیاسی و حقوقی، تضاد در منافع اقتصادی دولتهای ساحلی و تشتت در نظریات حقوقی صاحبنظران در مورد تعریف رژیم حقوقی این دریاچه هستیم و هنوز توفیقی در زمینه حلوفصل مسائل مربوط به دریای مازندران حاصل نشده است. اگرچه حاکمیت بر منابع بستر و زیربستر دریا یکی از اصول تخطیناپذیر حقوق بینالملل دریاها و از حقوق ذاتی دولتها میباشد، اما گستره اعمال این حق ارتباط تنگاتنگی با مقوله تحدید حدود دریایی دارد. دریای مازندران از نظر جغرافیایی یک دریاچه مرزی بوده و مشمول تعریف دریای بسته یا نیمه بسته به نحو مقرر در کنوانسیون 1982 حقوق دریاها نمیشود. از سوی دیگر از نظر حقوقی، این دریا دارای ویژگیهایی است که آنرا از سایر آبها متمایز میسازد. این ویژگیها مستلزم پیشبینی رژیم حقوقی خاصی برای دریای مازندران است، رژیمی که باید با توافق دولتهای ساحلی و توجه به سابقه تاریخی و معاهدات سابق و وقایع جدید تعریف شود. در عین حال، مطالعه مناطق مختلف جهان نشان میدهد که عدم تحدید حدود دریایی مانعی جهت بهرهبرداری از منابع بستر و زیربستر نبوده و دولتها میتوانند با اتخاذ تدابیری چون توسعه مشترک میادین نفت وگاز و ایجاد نهادهای مشترک به امر بهرهبرداری از این میادین مبادرت ورزند
کلیدواژههای فارسی مقاله
رژیم حقوقی دریای مازندران، منابع نفت وگاز دریای مازندران، جانشینی دولتها، توسعه مشترک،
عنوان انگلیسی
Developments of Exploitation Regime of Common Oil and Gas Resources in the Caspian Sea
چکیده انگلیسی مقاله
The Caspian Sea is the largest completely enclosed body of water in the world containing vast oil and gas deposits in its subsoil. Following the collapse of the Soviet :union: in 1991and increase in coastal states from two to five, we have witnessed long negotiations; conflicting political and legal views; conflicting economic interests of coastal states; and contradictory theses presented by law experts regarding the legal status of the Caspian Sea without any success in resolving the problems related to it. Although sovereignty over the sea bed and subsoil resources is one of the uninfringeable principles of international law of the sea and one of the inherent rights of states, the extent of acting upon this right is tightly related to maritime delimitation. The Caspian Sea is geographically a border lake which is not subsumed under the definition of closed or semi-closed sea stipulated in 1982 Convention. On the other hand, from legal point of view, the Caspian Sea has some features which distinguishes it from others. These features require a special legal regime for it; a regime which should be formulated with the agreement of littoral states and by taking its historical record, former contracts, and new facts into account. At the same time, studying other regions in the world shows hat the lack of maritime delimitation is not an obstacle for exploiting seabed and subsoil resources and states can exploit these fields through adopting measures such as common development of oil and gas fields and establishing common institutions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رژیم حقوقی دریای مازندران, منابع نفت وگاز دریای مازندران, جانشینی دولتها, توسعه مشترک
نویسندگان مقاله
فرخزاد جهانی |
محمدجواد شریعت باقری |
نشانی اینترنتی
https://rahbord.csr.ir/article_124401_bb1c00f074620869c24b8f965dfc9ed2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات