این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رایانش نرم و فناوری اطلاعات، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۲۰۶-۲۱۳

عنوان فارسی ارائه یک الگوریتم مسیریابی مبتنی بر جهت حرکت و موقعیت خودروها برای شبکه‌های موردی بین‌خود‌رویی
چکیده فارسی مقاله چکیده- ویژگی‌های خاص شبکه‌های موردی بین‌خود‌رو‌یی مانند توپولوژی پویا و محدود بودن برد رادیویی خودروها همچنین بی‌سیم بودن محیط انتقال بین خود‌رو‌ها و وجود موانع مختلف مانند ساختمان‌ها و درختان نیاز به تجهیزات کنار جاده‌ایی را در مسیر‌یابی شبکه‌های موردی بین‌خودرویی مطرح کرده است. با توجه به عدم وجود ارتباط‌های پایدار در شبکه‌های موردی بین‌خودرویی، الگوریتم‌های مسیریابی مبتنی بر موقعیت گزینه مناسبی برای این شبکه‌ها می‌باشند. لذا در این مقاله یک رویکرد مسیر‌یابی مبتنی بر موقعیت برای شبکه‌های موردی بین‌خود‌رو‌یی ارائه می‌شود که برای مسیر‌یابی، پارامتر‌های متعددی مانند فاصله، اولویت‌بندی بسته‌ها، جهت حرکت خود‌رو‌ها و تراکم خودروهای شبکه را در نظر می‌گیرد تا قادر باشد تأخیر انتها به انتها و تا حد امکان گم شدن بسته‌ها را کاهش دهد. برای ارزیابی کارایی رویکرد پیشنهادی از شبیه‌ساز THE ONE استفاده شده است و عملکرد رویکرد پیشنهادی با الگوریتم‌های RAGR، CMGR، SDR مورد مقایسه قرار‌گرفته است. نتایج شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند که بطور متوسط نرخ تحویل بسته رویکرد پیشنهادی 26% با حضور 200 خودرو و 23% با حضور 300 خودرو، تأخیر انتها به انتها 82 % با حضور 200 خودرو و 65 % با حضور 300 خودرو و تعداد گام‌ها 14 % با حضور 200 خودرو و 20 % با حضور 300 خودرو نسبت به پروتکل‌های مورد مقایسه بهبود داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه‌های موردی بین‌خودرویی، مسیریابی مکانی، کیفیت سرویس خدمات،

عنوان انگلیسی A routing algorithm based on movement direction and position of vehicles for vehicular Ad hoc networks
چکیده انگلیسی مقاله The special features of Vehicular Ad hoc Networks (VANET) such as dynamic topology and limited vehicle radius, as well as the wireless transmissions and presence of various obstacles such as buildings and trees, highlight the need for Road Side Unit (RSU) equipment. Due to the lack of sustainable communication between the vehicles, the position-based routing algorithms are an appropriate option for these networks. In this paper, a geographic routing algorithm is proposed that considers various parameters such as distance, packet priority, vehicle movement direction, and vehicle density to decrease the end-to-end delay and reduce the packet loss in VANET networks. The conducted simulations in the THE ONE tool have validated the effectiveness of the proposed approach in terms of packet delivery rate, average end-to-end delay, and hop count in comparison to RAGR, CMGR, and SDR algorithms. According to the simulation results, the packet delivery ratio of the proposed approach has improved by 26% and 23% with 200 and 300 vehicles, respectively. Moreover, the proposed approach provides an enhancement of 82% and 65% in end-to-end delay, as well as 14% and 20% in hop count with 200 and 300 vehicles, respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شبکه‌های موردی بین‌خودرویی, مسیریابی مکانی, کیفیت سرویس خدمات

نویسندگان مقاله رعنا عرب‌نژاد |
دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

شهرام بابائی |
گروه کامپیوتر، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://jscit.nit.ac.ir/article_110807_6d9dd599efa938f7afb1e9fee45f9641.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات