این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رایانش نرم و فناوری اطلاعات، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۶-۳۳

عنوان فارسی روشی برای مدل‌سازی انتشار خطا در سیستم‌های هیبرید با استفاده از شبکه‌های فعالیت تصادفی
چکیده فارسی مقاله سیستم‌های هیبرید از دو بخش پیوسته و گسسته تشکیل شده‌اند. این سیستم‌ها شامل چندین مؤلفه متفاوت هستند. وجود خطا در یکی از این مؤلفه‌ها و فعال شدن آن، می‌تواند به سایر مؤلفه‌ها انتشار پیدا کند. با توجه به پیشرفت فناوری و به وجود آمدن سیستم‌های هوشمند هم‌چون ماشین‌های خودران، دستگاه‌های کنترل سلامت و کارخانه‌های خودکار، وقوع خطا در یک مؤلفه و انتشار آن به سایر مؤلفه‌ها می‌تواند منجر به وقوع فاجعه و خسارات مالی و جانی فراوانی شود. بنابراین به منظور شناخت نقاط حساس سیستم و نحوه انتشار خطا بین مؤلفه‌ها، لازم است قبل از طراحی و بهره‌برداری از این سیستم‌ها، به مدل‌سازی انتشار خطا در آن ‌ها پرداخت. در این مقاله روشی برای مدل‌سازی انتشار خطا بر اساس شبکه‌های فعالیت تصادفی ارائه شده است. بر اساس این مدل می‌توان به شناسایی نقاط حساس سیستم، تأثیر مؤلفه‌های مختلف بر روی همدیگر و رفتار خرابی مؤلفه‌ها پرداخت. مدل پیشنهادی در یک مطالعه موردی (سیستم سوخت‌رسان هواپیما) به‌کار گرفته شده و نتایج شبیه‌سازی و ارزیابی کمّی آن در مقاله آورده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل‌سازی، انتشار خطا، سیستم‌های هیبرید، شبکه‌های فعالیت تصادفی، ارزیابی کمّی،

عنوان انگلیسی A method for modeling and analysis of fault propagation in hybrid systems using stochastic activity networks
چکیده انگلیسی مقاله Hybrid systems consist of both continuous and discrete parts. These systems include several different components. A fault in one of these components can be activated and propagate to other components. Due to the advancement of technology and intelligent systems such as driverless car, health control devices and automated factories, the occurrence of a fault in one component and its propagation to other components can lead to financial and human-life losses. It is necessary to design a fault propagation model before construction of a system. With such a model, we can observe the propagation of the effects of a fault in a component to other components, before the construction of the system. It is also possible to identify critical components of the system. In this paper, a method for modeling fault propagation based on stochastic activity networks is presented. Based on this model, it is possible to identify the critical points of the system, the effect of different components on each other and the component failure behavior. The proposed model has been applied in a case study (an aircraft fuel system), and its simulation and quantitative results are presented in this paper.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدل‌سازی, انتشار خطا, سیستم‌های هیبرید, شبکه‌های فعالیت تصادفی, ارزیابی کمّی

نویسندگان مقاله آرمان سان احمدی |
دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه علم و صنعت ایران

محمد عبداللهی ازگمی |
دانشگاه علم و صنعت ایران


نشانی اینترنتی https://jscit.nit.ac.ir/article_104439_70cfdebd35a93b5bff4c46d0e61663d0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات