این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
روابط خارجی
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
جایگاه شرکای ایران در دیپلماسی تجاری
چکیده فارسی مقاله
یکی از نیازهای هر کشور بهمنظور اتخاذ سیاست تجاری مناسب، آگاهی از جایگاه کشورهای طرف تجاری و اولویت هر کشور در برقراری روابط تجاری است. اما ازآنجاکه اکثر شیوههای رتبهبندی کشورها از لحاظ سیاسی توسط نهادهای غربی صورت میگیرد، احتمال میرود که گرایش سیاسی کشورهای غربی در این محاسبات، چه در تعیین شاخصها و چه در تعیین امتیاز هریک از عوامل تأثیرگذار، بیتأثیر نباشد. لذا لازم است که هر کشور، در ارزیابیهای بینالمللی، بااحتیاط از آمار و اطلاعات مراکز علمی و تحقیقی بینالمللی استفاده کند و ویژگیها و منافع مختص خود را درنظر گیرد. بر این اساس، در بررسی عوامل سیاسی مؤثر در تعیین طرفهای تجاری برای کشور ما، لازم دیده شد با درنظر گرفتن منافع ملی کشور، شاخصهای مستقلی برای جمهوری اسلامی ایران طراحی شود. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که، میتوان با بهرهگیری از مؤلفهها و ابزارهای دیپلماسی تجاری، روابط خارجی کشور را بهنحوی توسعه داده و عمق بخشید که این روابط، با توجه به اصل تعیینکنندگی عوامل اقتصادی در برقراری روابط تجاری در سطح بینالمللی و تعاملات موجود کشورهای جهان، منافع ملی کشور را در بُعد توسعه روابط اقتصادی ـ تجاری تأمین کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دیپلماسی تجاری، شرکای تجاری، رتبهبندی کشورها، طرفهای تجاری ایران،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دیپلماسی تجاری, شرکای تجاری, رتبهبندی کشورها, طرفهای تجاری ایران
نویسندگان مقاله
رضا پاکدامن |
یحیی فتحی |
نشانی اینترنتی
https://frqjournal.csr.ir/article_123533_9fc03e57a4d7fb17bd983df501882611.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات