این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
سوخت و احتراق
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۲۰-۱۳۸
عنوان فارسی
مطالعه تجربی احتراق مخلوط آمونیاک-متان در محفظه احتراق میکروتوربین گازی
چکیده فارسی مقاله
برای رسیدن به هدف انتشار کربن صفر، جایگزین کردن سوختهای هیدروکربنی معمول با سوختهای بدون کربن، از اهمیت بالایی برخوردار است. از نظر سوخت بدون کربن، آمونیاک در کنار مشکلاتی چون سرعت شعله پایین و انتشار آلایندگی NOx بالا، مزایای متعددی نسبت به هیدروژن دارد. از این رو، مطالعه تجربی حاضر به بررسی اثر افزودن آمونیاک به متان و نسبت آن بر روی عملکرد احتراقی یک محفظه احتراق میکروتوربینی از نوع قوطی در شرایط اتمسفریک در دو توان حرارتی مختلف میپردازد. نتایج نشان میدهد که با افزایش درصد آمونیاک در سوخت، بیشینه دمای شعله کاهش پیدا کرده و احتراق تا ناحیهی انتهایی محفظه به تاخیر افتاده است. همچنین، افزودن آمونیاک، علیرغم عدم کاهش CO، افزایش شدید مقدار NOx تولیدی محفظه را به همراه دارد. بعلاوه، اگرچه دمای خروجی محفظه بجز یک حالت، تغییر چندانی نداشته ولی بازده احتراقی محفظه با افزایش نسبت آمونیاک، افت کرده و متغیر یکپارچگی در صورت استفاده از آمونیاک، بیشتر از حالت 100% گاز طبیعی است. بنابراین، اگرچه استفاده از مخلوط سوخت آمونیاک/ متان با شرایط احتراق پایدار در محفظهی موجود، ممکن است ولی برای رسیدن به عملکرد مطلوب احتراقی، اصلاحات جدی نیاز دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
محفظه احتراق میکروتوربین، آمونیاک، متان، درصد اختلاط، پارامتر عملکردی،
عنوان انگلیسی
Experimental study of Ammonia-Methane mixture combustion in the micro gas turbine combustor
چکیده انگلیسی مقاله
To achieve the zero carbon emissions goal, it is of great importance to replace conventional hydrocarbon fuels with carbon-free fuels. In terms of carbon-free fuel, ammonia has several advantages over hydrogen, despite of problems such as low flame speed and high NOx emission. The present experimental study investigates the effect of adding ammonia to methane and its ratio on the combustion performance of a can-type micro-turbine combustion chamber under atmospheric condition at two different heat powers. The results show that with an increase in the percentage of ammonia in the fuel mixture, maximum flame temperature has decreased and combustion has delayed until the end of chamber. Also, the addition of ammonia, despite not reducing CO, results in a sharp increase in the NOx production. In addition, although the outlet temperature of the chamber has not changed much except for one condition, combustion efficiency of the chamber has decreased with the increase of ammonia ratio, and pattern factor is more than the case of pure natural gas. Therefore, although the use of methane/ammonia fuel mixture with stable combustion conditions in the existing chamber is possible, it requires modifications to achieve optimal combustion performance.a .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
محفظه احتراق میکروتوربین, آمونیاک, متان, درصد اختلاط, پارامتر عملکردی
نویسندگان مقاله
میلاد باستانی |
دانشکده هوافضا، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران
صادق تابع جماعت |
دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
حسین عشینی |
گروه پیشرانش، دانشکده هوافضا، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jfnc.ir/article_171048_962dac76f2a6d56431f6662eac441a0a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات