این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
سوخت و احتراق
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۶۳-۷۸
عنوان فارسی
بررسی اثر ابعاد هندسی پاشنده بر عملکرد محفظه احتراق رانشگر دومولفهای
چکیده فارسی مقاله
استفاده از احتراق پیشرانههای خودمشتعل در رانشگرها، به دلیل دمای بالای محصولات احتراق، سبب افزایش ضربه ویژه میشود. در این مقاله، با استفاده از یک نرمافزار توسعه داده شده، فرایند احتراق درون رانشگر دومولفهای بهصورت یکبعدی و با استفاده از سینتیک شیمیایی شبیهسازی میشود. در این راستا، مدلهایی برای پاشش، تبخیر قطرات، تشکیل فیلم مایع و محاسبات مربوط به انتقال حرارت از فیلمهای مایع و گازی و احتراق به کار گرفته شده است. با استفاده از این نرمافزار، رفتار رانشگر آستریوم با سوخت منومتیلهیدرازین و اکسنده تتراکسید نیتروژن شبیهسازی شده است. با بهرهگیری از مکانیزم شیمیایی گسترده 1619مرحلهای، نتایج شبیهسازی عملکرد رانشگر در دبیهای مختلف اعتبارسنجی شده است. سپس، اثر ابعاد هندسی پاشنده بر فرایند تبخیر قطرات و نیز احتراق مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که بزرگشدن پاشنده سبب افزایش طول تبخیر قطرات شده و ساختار شعله درون محفظه احتراق تغییر میکند، به نحوی که محصولات احتراق با دمای بالاتر وارد نازل شده و درنتیجه ضربه ویژه رانشگر افزایش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تراستر، رانشگر، خودمشتعل، پاشنده پیچشی، منومتیلهیدرازین، تتراکسید نیتروژن،
عنوان انگلیسی
Investigation of injector dimension on the performance of combustion chamber of a bi-propelant thruster
چکیده انگلیسی مقاله
Combustion of hypergolic propellants increases the specific impulse in the thrusters due to high temperature products. In this paper, the combustion process will be investigated through the axis of a bi-propellant thruster by an in-house code with chemical reaction mechanism. This code includes several models for injection, droplet evaporation, liquid film, combustion and heat transfer through liquid and gas films. The Astrium thruster with MMH as fuel and NTO as oxidizer has been simulated. By implementing a detail mechanism with 1619 steps, the thruster has been simulated at different total mass flow rates and results have been validated by experimental data. Then, injector dimension effects on the droplet evaporation and combustion have been investigated. Results show that by increasing the injector dimension, the droplet evaporation length increases, so the flame structure changes in the combustion chamber. Therefore, the combustion products enter the nozzle with higher temperature and as a result, the thruster specific impulse increases.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تراستر, رانشگر, خودمشتعل, پاشنده پیچشی, منومتیلهیدرازین, تتراکسید نیتروژن
نویسندگان مقاله
مسعود عیدی عطارزاده |
دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر
محمد فرشچی |
دانشگاه صنعتی شریف
عطیه سرآبادانی |
دانشگاه صنعتی شریف
حامد خسروبیگی |
دانشگاه صنعتی شریف
غزال داورنیا |
دانشگاه صنعتی شریف
علیرضا رمضانی |
پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی
نشانی اینترنتی
https://www.jfnc.ir/article_121936_a6361e8239d4e55789947726d132de49.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات