این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
سوخت و احتراق
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱-۲۶
عنوان فارسی
مطالعه عددی تاثیر تزریق دیاکسیدکربن درون اکسیدکننده بر ساختار شعله در رژیم احتراقی بدون شعله
چکیده فارسی مقاله
هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر تزریق دیاکسیدکربن درون اکسیدکننده در احتراق بدون شعله بر روی ساختار شعله با استفاده از شبیهسازی عددی کوره بدون شعله است. استفاده از مقادیر مختلف تزریق دیاکسیدکربن منجربه تشکیل سه احتراق سوخت-هوا، اکسیژن-غنی و سوخت-اکسیژن میشود. شبیهسازیهای عددی با استفاده از نرمافزار اپنفوم انجام شده است. از مدل کی-اپسیلون استاندارد، بهمنظور مدلسازی آشفتگی و از مدل فاز گسسته، بهمنظور مدلسازی تشعشعی، استفاده شده است. همچنین، بهمنظور اعتبارسنجی مدل احتراقی، از چهار مدل برمبنای مدل مفهوم اتلاف گردابه استفاده شده است. بررسیها بر روی توزیع دما، تاخیر در اشتعال، رنگ شعله و تغییرات رادیکال هیدروکسیل برای بررسی ساختار شعله انجام شده است. نتایج نشان میدهند که با انتقال از احتراق سوخت-هوای بدون شعله به احتراق اکسیژن-غنی و سوخت-اکسیژن بدون شعله، که همراه با جایگزینی بخش یا تمام کسر جرمی نیتروژن با دیاکسیدکربن است، بیشینه دمای شعله، بهعلت ظرفیت حرارتی بالاتر دیاکسیدکربن و حضور فعالتر آن در واکنشهای گرماگیر، کاهش مییابد. علاوهبر این، وجود دیاکسیدکربن در شرایط احتراقی اکسیژن-غنی و سوخت-اکسیژن سبب میشود تا فرایند اشتعال با تاخیر همراه شده و از غلظت رادیکال تحریکشده متیلایدین (CH*)، که عامل انتشار نور مرئی است، بهصورت قابل توجهی کاسته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
احتراق بدون شعله، تزریق دیاکسید کربن، احتراق اکسیژن غنی، احتراق سوخت- اکسیژن، ساختار شعله،
عنوان انگلیسی
Numerical study of the effect of carbon dioxide injection on flame structure in flameless combustion regime
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study is to investigate the effect of carbon dioxide injection on the flame structure using numerical simulation of flameless furnace. Using different amounts of carbon dioxide injection leads to the formation of three air-fuel, oxygen enrich and oxy-fuel combustion modes. Numerical simulations are performed using OpenFoam software. The standard k-εmodel for turbulence modeling and the discrete ordinate model for radiation modeling are used, respectively. Four combustion models based on the eddy dissipation concept model have also been used to validation of combustion model. Studies are performed on temperature distribution, ignition delay, flame color, and hydroxyl radical in order to the investigation of flame structure. The results show that by switching from air-fuel flameless combustion to oxygen enrich and oxy-fuel flameless combustions coupled with the replacement of part or all of the mass fraction of nitrogen with carbon dioxide, the maximum flame temperature is reduced due to higher carbon dioxide heat capacity and active presence in the chemical reactions. Moreover, the presence of carbon dioxide in oxygen enrich and oxy-fuel combustion conditions results in a delayed in ignition process and significantly reduces the concentration of methylene radical, which is the driving factor of visible light.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
احتراق بدون شعله, تزریق دیاکسید کربن, احتراق اکسیژن غنی, احتراق سوخت- اکسیژن, ساختار شعله
نویسندگان مقاله
اسماعیل ابراهیمی فردویی |
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس
کیومرث مظاهری |
استاد مهندسی مکانیک/دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://www.jfnc.ir/article_114354_09a993b82a678ddadb132ccb47eb2c34.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات