این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ ایلام، جلد ۲۳، شماره ۷۶.۷۷، صفحات ۶۳-۸۰

عنوان فارسی ارائۀ مدل سیاست‌گذاری فرهنگی به منظور تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر که به طراحی و ارائۀ مدل سیاست‌گذاری فرهنگی به منظور تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام پرداخته، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تلفیقی از روش‌های کیفی و کمی است. در مرحلۀ اول از روش کیفی تحلیل محتوا (قیاسی) جهت جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. جامعۀ آماری در این مرحله، حدود 80 منبع در حوزۀ هویت فرهنگی جوانان بود که به صورت هدفمند انتخاب شد. در ادامه، متون مطالعه‌شده و گزاره‌های معنادار با سؤالات تحقیق انتخاب گردید و کد مفاهیم مرتبط با موضوع هر پاراگراف استخراج شد؛ سپس کد مفاهیم استخراج‌شده در دسته‌های هم‌مفهوم قرار گرفت. درنهایت برای دسته‌های هم‌مفهوم، نام و عنوان مناسب که بیانگر تم اصلی پژوهش است تعیین شد. پس از آن، جهت تعیین ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام از تکنیک دلفی استفاده گردید. در این تحقیق 15 نفر از خبرگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان ایلام (تمام‌وقت و حق‌التدریس) در رشته‌های جامعه‌شناسی و مدیریت فرهنگی، به عنوان نمونۀ آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله‌برفی جهت تعیین روایی مرحلۀ کیفی در نظر گرفته شدند. در پایان مرحلۀ اول، مدل کیفی تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام در 6 بعد هویت فرهنگی، دیانت، جغرافیای فرهنگی، زبان، حافظۀ فرهنگی و پوشاک ارائه شد. در مرحلۀ دوم، جامعۀ آماری تحقیق را جوانان استان ایلام تشکیل دادند که مطابق اطلاعات سامانۀ استانداری حدود 300 هزار نفر بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 380 نفر برآورد شد و پس از گردآوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل آماری داده‌های پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخص‌های آماری (نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از Spss 22 و Lisrel8.54 صورت گرفت. معناداری ضرایب و پارامترهای به‌دست‌آمده ابعاد مدل تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام، هویت فرهنگی، دیانت، جغرافیای فرهنگی، زبان، حافظۀ فرهنگی و پوشاک نشان داد که تمامی ضرایب به‌دست‌آمده، معنادار هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیاست‌گذاری فرهنگی، هویت فرهنگی، جوانان، استان ایلام،

عنوان انگلیسی Introducing a Model of Policy Making for Enhancement of Cultural Identity of Youths in Ilam Province
چکیده انگلیسی مقاله This study aims at designing and introducing a model of policy making for enhancement of cultural identity of youths in Ilam province. This research was an applied study of the purpose and methodologically as mixed methods. After analyzing the data, 27 components of 621 concept codes were obtained and then classified at six dimensions including, cultural identity, religiously, cultural geography, language, cultural memory, and clothing. In the second study, the sample size was estimated as 380 people based on Cochran formula and after data collection, the statistical analysis of survey data was performed in two descriptive levels using statistical parameters (such as frequency, percentage, elongation, and mean) and inferential statistics (Levin test, t-test), confirmatory factor analysis using Spss 22 and Lisrel8.54. Significant coefficients and parameters of factors, home business, culture making of women job involvement, job culture enhancement, neighborhood identity enhancement, Neighborhood oriented approach in urban Management, empowerment of women showed that all of the coefficients obtained are significant. The results of principal component analysis showed that among the dimensions of the enhancement of cultural identity of youths in Ilam, the cultural identity has the greatest impact (0/92) and the cultural geography has the latest impact in the enhancement of cultural identity of youths in Ilam (0/69) and the respondents are not satisfied with all other components of questions and they express negative opinions and all components in the Cultural model for Policy Making for enhancement of cultural identity of youths in Ilam.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سیاست‌گذاری فرهنگی, هویت فرهنگی, جوانان, استان ایلام

نویسندگان مقاله طاهر سلیمانی |
دانشجوی دکترای سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول

علیرضا صامت |
استادیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

عباسعلی قیومی |
دانشیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.farhangeilam.ir/article_169584_d3c64f1278d1467d8e44f039ab311999.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات