این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
فرهنگ ایلام
، جلد ۲۲، شماره ۷۰.۷۱، صفحات ۵۷-۷۶
عنوان فارسی
برآورد تابع تولید آموزش در استان ایلام: رویکرد رگرسیون چندکی
چکیده فارسی مقاله
اقتصاددانان و دیگر دانشمندان علوم انسانی شواهد گستردهای ارائه دادهاند که آموزش افراد را مولدتر میکند و درنتیجه درآمد آنها را افزایش میدهد. آموزش و پرورش همچنین مزایای غیرمالی، از جمله بهبود سلامت و ادغام اجتماعی را فراهم میآورد. سرانۀ بودجۀ آموزشی عمومی، درآمد سرانه، مخارج صرفشده برای آموزش و تعداد معلم از اصلیترین نهادههای توضیحدهندۀ تابع تولید آموزش هستند؛ بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر تابع آموزش از لحاظ کارکردهای اقتصادی و اجتماعی برای سیاستگذاران مهم و ضروری است. این مطالعه با هدف برآورد تابع تولید آموزش (ابتدایی و متوسطه) در استان ایلام طی دورۀ زمانی 1398-1382 انجام شد. روششناسی این مقاله مبتنی بر تخمین تابع تولید با استفاده از روش اقتصادسنجی و تکنیک رگرسیون چندگی بود. نتایج این مطالعه نشان داد که در بین 7 متغیر مورد استفاده در تابع تولید آموزش برآوردهشده برای استان ایلام، 5 متغیرِ مخارج آموزشی خانوار، نسبت معلم به دانشآموز، تعداد مدارس، درآمد سرانه و شاخص قیمت استانی از تعیینکنندههای اصلی نرخ پوشش تحصیلی هستند. دو متغیر مخارج عمرانی استانی و نسبت دانشآموز به جمعیت نیز از تعیینکنندههای نرخ پوشش تحصیلی در استان ایلام نیستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایلام، تابع تولید آموزش، رگرسیون چندک،
عنوان انگلیسی
Estimation of Education Production Function in Ilam Province: Quantile Regression Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Economists and other humanities scholars have provided extensive evidence that educating people is more productive and thus increasing their income. Education also provides non-financial benefits, including improved health and social integration. Per capita general education budget, per capita income, expenditure on education, and the number of teachers is the main inputs explaining the production of education. Therefore, identifying the factors affecting the education function in terms of economic and social functions is important and necessary for policymakers. The purpose of this study was to estimate the production function of education (primary and secondary) in Ilam province during the period 2003-2019. The methodology of this paper was based on estimating the production function using econometric methods and multiple regression techniques. The results of this study showed that among the 7 variables used in the function of education production for Ilam province, 5 variables of household education expenditures, teacher to student ratio, number of schools, per capita income and provincial price index are the main determinants. Education coverage rates. The two variables of provincial development expenditures and the ratio of scholars to population were not among the determinants of educational coverage in Ilam province.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ایلام, تابع تولید آموزش, رگرسیون چندک
نویسندگان مقاله
علی سایه میری |
مریم کریمی کندوله |
کارشناس ارشد
صلاح ابراهیمی |
دکترای علوم اقتصادی دانشگاه شهید چمران اهواز
نشانی اینترنتی
https://www.farhangeilam.ir/article_141436_1be2aa11ab288feab23b7a221a1195df.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات