این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ ایلام، جلد ۲۱، شماره ۶۸.۶۹، صفحات ۱۳۱-۱۵۷

عنوان فارسی بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر رضایت از خرید مصرف‌کنندگان با تأکید بر نقش میانجی رفتار مصرف اخلاقی (مورد بررسی: مصرف‌کنندگان پوشاک در شهر ایلام)
چکیده فارسی مقاله در دنیای رقابتی امروز، ایجاد رضایت و وفادری در مشتریان و حفظ آنها امری حیاتی برای ماندگاری سازمان‌ها محسوب می‌شود؛ از این رو، توجه به مسئولیت اجتماعی از سوی سازمان‌ها در راستای ایجاد رضایت در مشتریان روزبه‌روز در حال افزایش است. هدف از تحقیق حاضر که از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی می‌باشد، بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر رضایت از خرید مشتریان با تأکید بر تأثیر نقش میانجی رفتار مصرف اخلاقی بوده است. در این راستا تعداد 384 نفر از بین مصرف‌کنندگان پوشاک در شهر ایلام به عنوان نمونۀ آماری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامۀ استاندارد استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها نیز با استفاده از فن مدل‌یابی معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزارهای Spss و Smart Pls صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکت بر رضایت از خرید و رفتار مصرف اخلاقی تأثیر مستقیم می‌گذارد. مسئولیت اجتماعی نیز به صورت غیرمستقیم با میانجی‌گری عامل رفتار مصرف اخلاقی بر رضایت از خرید مشتریان تأثیر­گذار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مسئولیت اجتماعی، رضایت از خرید، رفتار مصرف اخلاقی، مصرف‌کنندگان پوشاک، مدل‌یابی معادلات ساختاری،

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Social Responsibility on Customer Satisfaction with the Emphasis on the Mediating Role of Ethical Consumption Behavior (Case study: clothing consumers in Ilam City)
چکیده انگلیسی مقاله In today's competitive world, creating and maintaining customer satisfaction and loyalty is critical to the sustainability of organizations; therefore, the attention of social responsibility by organizations in order to create satisfaction in day-to-day customers is increasing. The purpose of this study, which is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method, was to investigate the effect of social responsibility on customer satisfaction with the emphasis on the mediating role of ethical consumption behavior. In this regard, 384 clothing consumers in the city of Ilam were selected as a statistical sample using the Cochran's formula. A standard questionnaire was used to collect data. Data analysis was performed using structural equation modeling technique and Spss and Smart Pls software. The results showed that corporate social responsibility has a direct impact on purchasing satisfaction and ethical consumption behavior. Social responsibility also indirectly affects customer satisfaction with the purchase through the mediation of ethical consumption behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مسئولیت اجتماعی, رضایت از خرید, رفتار مصرف اخلاقی, مصرف‌کنندگان پوشاک, مدل‌یابی معادلات ساختاری

نویسندگان مقاله حیدر عباس پور |
دانشجوی دانشگاه ایلاام

جعفر عباس پور |
-----

سید مهدی ویسه |
دکترای مدیریت منابع انسانی، استادیار دانشگاه ایلام، ایران


نشانی اینترنتی https://www.farhangeilam.ir/article_133914_6e8d35f753434712b6f26a4c9ed14b90.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات