این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ رضوی، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۲۹-۵۳

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزه‌های اسلامی رضوی بر خرید محصولات و خدمات گردشگری دوستدار طبیعت
چکیده فارسی مقاله گردشگران می‌توانند محیط‌زیست را به خطر بیندازد، باعث تغییر آن شده و اثرات منفی بسیار زیادی در آن به بار آورند اما شناخت صحیح فعالان گردشگری از آموزه‌های دین و بزرگان آن درباره حفظ محیط‌زیست و پایبندی به این ارزش‌ها می‌تواند به کنترل و نظارت رفتار صحیح خود و گردشگران در محیط‌های طبیعی کمک نماید؛ از‌این‌رو نحوه تأثیر آموزه‌های اسلامی-رضوی بر خرید محصولات و خدمات گردشگری دوستدار طبیعت هدف این پژوهش می‌باشد. نوع پژوهش توسعه‌ای/کاربردی و توصیفی/پیمایشی بوده و جمع‌آوری داده‌ها، براساس پرسشنامه‌ای متشکل از 37 سؤال و انتخاب هدفمند نمونه 102 نفری از فعالان صنعت گردشگری انجام گرفته است. یافته‌های پژوهش از تأثیر مثبت متغیر آموزه‌های اسلامی-رضوی بر جمع‌گرایی فعالان گردشگری حکایت دارد. همچنین بر مبنای یافته‌های پژوهش، میان جمع‌گرایی با دغدغه زیست‌محیطی و تمایل به پرداخت، سواد زیست‌محیطی با تمایل به پرداخت، دغدغه زیست‌محیطی با تمایل به پرداخت برای محصولات و خدمات سبز گردشگری ارتباط وجود دارد اما میان آموزه‌های اسلامی-رضوی با سواد زیست‌محیطی و سواد زیست‌محیطی با دغدغه زیست‌محیطی ارتباط معناداری مشاهده نگردید. تبیین کاربردی دیدگاه‌های محیط‌زیستی اسلامی-رضوی در حوزه‌های گردشگری و ثبت روز ملی محیط‌بان مصادف با میلاد امام هشتم براساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محیط‌زیست، جمع‌گرائی، سواد محیط‌زیستی، دغدغه محیط‌زیستی،

عنوان انگلیسی Investigating the effect of Islamic-Razavi teachings on the purchase of nature-friendly tourism products and services
چکیده انگلیسی مقاله Tourism can endanger the environment, change it and have many negative effects on it. Proper knowledge of tourism activists about the emphasis of Islam in the field of environment and adherence to these laws will help solve the problems of the country's natural resources and attractions, at least in the tourism sector; Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of their adherence to the environmental Islamic-Razavi rules on the willingness to pay for green and nature-friendly products. Data collection for the research, being a developmental-applied and descriptive- quantitative survey, was accomplished on the basis of a questionnaire consisted of 37 questions that was distributed using the purposive sampling method. The final useful sample consists of tourism activists. Findings of the research revealed there's a positive effect of adherence to the environmental Islamic-Razavi rules on collectivism. Also, based on the research findings, there were relationships between collectivism and environmental concern, and willingness to pay, environmental literacy and willingness to pay, environmental concern and willingness to pay for tourism nature-friendly products, but there were not significant relationships between adherence to Islamic rules and environmental literacy, and environmental literacy and environmental concern.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله محیط‌زیست, جمع‌گرائی, سواد محیط‌زیستی, دغدغه محیط‌زیستی

نویسندگان مقاله مصطفی محمودی |
دانش آموخته دکترای مدیریت گردشگری

بهار بیشمی |
استادیار گروه گردشگری، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری


نشانی اینترنتی http://www.farhangerazavi.ir/article_172701_b68189a7938a486cf610c4959d72a03a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات