این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۱۰، شماره ۴۰، صفحات ۳۷-۶۳
عنوان فارسی
فرایند شکلگیری انسان الگو در فرهنگ رضوی: مثالواره شهید قاسم سلیمانی
چکیده فارسی مقاله
یکی از مسائل جوامع مدرن، تعدد و تکثر گروههای مرجع است که انسانها را با بحران انتخاب مواجه میکند. در همه جوامع برخی انسانها به رتبه و موقعیتی دست مییابند که مرجعیت پیدا میکنند و افراد زیادی آنها را الگوی خویش قرار میدهند. اینگونه افراد مکتبساز هستند. سؤال این است که در فرهنگ رضوی چه کسانی و با طی چه مراحلی میتوانند مکتب ساز باشند؟ نگارنده با تحلیل متون بهجای مانده از امام رضا (ع) و با بهرهگیری از مفاهیم تولیدشده از سوی نشانهشناسان، از قبیل اصل «جانشینی» و «همنشینی» تلاش کرده، به یک سازه مفهومی دست یابد و فرایند مکتبسازی در فرهنگ رضوی را نظریهپردازی کند. نتایج حاصل از تحلیل متن نشاندهنده فرایند پنج مرحلهای است که تنها افراد ارتقا یافته به مرحله پایانی، با ملازمت به اقتضائات آن، شایستگی الگو شدن دارند و میتوان آنها را بهعنوان مکتب و اسوه در نظر گرفت. افراد دارای حسن «سمت»، حسن «هدی»، «تماوت در گفتار» و «تخاضع در کردار» اگر بتوانند در مرحله اقتصادی از «اقتحام»، در مرحله اجتماعی از «شوهاء»، در مرحله فرهنگی از «افساد» و در مرحله سیاسی از «عشواء» پرهیز کنند، به مرحله پنجم وارد میشوند. سردار قاسم سلیمانی، به دلیل داشتن مؤلفههای چهارگانه و ارتقا به رتبه نهایی، بهویژه شهادت در راه خدا، مثالواره مرحله پنجم است که مقام معظم رهبری ایشان را در عصر حاضر به عنوان «مکتب» معرفی کردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مکتب سازی، شهید سلیمانی، فرهنگ رضوی، اسوه، مثالواره،
عنوان انگلیسی
The Process of Forming a Model Man in Razavi Culture; for Example, Shahīd Qasem Soleymani
چکیده انگلیسی مقاله
One of the problems of modern societies is the multiplicity of reference groups that make people face the crisis of choice. In all societies, some people achieve a rank and a position that they gain authority and many people make them their role models. Such people are creators of a special way of thinking of a school. The question is, in the Razavi culture, who can be school builders and through what steps? By analyzing the texts left by Imam Riḍā (as) and using the concepts produced by semioticians, such as the principle of "succession" and "coexistence", the author tried to achieve a conceptual structure and theorize the process of school building in the Razavi culture. The results of the text analysis show the five-stage process that only the people promoted to the final stage, using its requirements, are worthy to be role models, and they can be considered as a school and a pattern. People with the goodness of "way", the goodness of "guidance", "conformity in speech" and "submissiveness in action" if they can avoid from "entering without thinking in business" in the economic stage, and from "show off" in the social stage, and from "creating corruption" in the cultural stage of and from “disordering” in the political stage, in this case they enter the fifth stage. commander-in-chief Qasem Soleymani, due to having four components and being promoted to the final rank, especially martyrdom in the way of Allah, is an example of the fifth stage that the supreme leader introduced him as "school" i n the present era.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مکتب سازی, شهید سلیمانی, فرهنگ رضوی, اسوه, مثالواره
نویسندگان مقاله
کریم خان محمدی |
دانشیار گروه مطالعات فرهنگ و ارتباطات داشگاه باقرالعلوم (ع)
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_154090_aa6f79d224f9cb4b981bc89dee91bda4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات