این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۱۰۵-۱۳۷
عنوان فارسی
تربیت سیاسی درسیرۀ امام رضا(ع)؛ الگویی برای بصیرت افزایی
چکیده فارسی مقاله
تربیت سیاسی ازجمله مفاهیمی است که در شکلدهی چهارچوبهای حکومت اسلامی و مشخصسازی نوع کنش جامعه و بصیرتافزایی اسلامی نقش اساسی دارد. تربیت سیاسی فرایندی است که از امور غیرسیاسی آغاز میشود و بعد از آن به حوزههای بسیطتری سوق پیدا میکند. در اندیشه اسلامی و الگویهای رفتاری ائمه اطهار(ع) تربیت سیاسیاجتماعی انسان و جامعه همواره از اهمیت والایی برخوردار بوده است. امامان معصوم از طریق تربیت اجتماعی و سیاسی همواره به تبیین معارف دینی در حوزههای فردی و حکومتی پرداخته و به تربیت انسانهای تراز فرهنگ و هویت اسلامی اقدام کردهاند. در اندیشه سیاسی امام رضا(ع) اساساً مفهوم تربیت سیاسی در ارتباط با توانمندسازی جامعه مسلمین بهمنظور آگاهسازی و ارتقای سطح بینش آنان برای فهم روندهای موجود است. سوال اصلی پژوهش این است که تربیت سیاسی در اندیشه و الگوی رفتاری امام رضا(ع) چگونه است؟ بر اساس یافتههای پژوهش در الگوی رفتاری امام رضا(ع) تربیت سیاسی اساساً به معنای خودآگاهی اجتماعی و برقراری انسجام سیاسی اجتماعی و دارای مولفهها و ویژگیهای خاص خود است، بهطوریکه حقمداری، عدالت، آزادی بیان، تکریم و احترام، مخاطبشناسی و آگاهی به زمانه از مهمترین ویژگیهای تربیت سیاسی در اندیشه و الگوی رفتاری ایشان است. بر این مبنا روش پژوهش بهصورت توصیفیتحلیلی است که با بهرهگیری از روایات و سیره رضوی به تبیین تربیت سیاسی در اندیشه و الگوی رفتاری امام رضا(ع) میپردازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امام رضا(ع)، تربیت، سیاست، تربیت سیاسی، اندیشۀ سیاسی،
عنوان انگلیسی
Indicators and components of political education in Razavi Doctrine
چکیده انگلیسی مقاله
Political education is one of the concepts that play a key role in shaping the frameworks of Islamic government and characterizing the type of action of society and increasing Islamic insight. Political education is a process that begins with non-political affairs and then moves on to simpler areas. In Islamic thought and the behavioral patterns of the Imams (as), the socio-political education of man and society has always been of great importance. Through social and political education, the infallible Imams have always explained religious teachings in the individual and governmental spheres and have trained human beings in the level of Islamic culture and identity. In the political thought of Imam Riḍā (as), the concept of political education is basically related to the empowerment of the Muslim community in order to inform and improve their level of insight to understand the existing trends. The main question of the research is what is the political education in the thought and behavioral pattern of Imam Riḍā (as)? According to the research findings in the behavioral model of Imam Riḍā (as), political education basically means social self-awareness and the establishment of political and social cohesion and has its own components and characteristics, in such a way that right orientation, justice, freedom of expression, honor and respect, knowing the audience and awareness of the time are the most important features of political education in their thought and behavior pattern. Based on this, the research method is descriptive-analytical, which explains the political education in the thought and behavioral pattern of Imam Riḍā (as) by using the narrations and biography of Razavi.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
امام رضا(ع), تربیت, سیاست, تربیت سیاسی, اندیشۀ سیاسی
نویسندگان مقاله
سمیه حمیدی |
دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
احسان مزدخواه |
دانشجوی کارشناسی ارشدعلوم سیاسی دانشگاه بیرجند
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_146027_c6721f2d01bd9624149c0ab940073458.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات