این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ رضوی، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۹-۲۹

عنوان فارسی بررسی روایت گردشگران از تجربه حضور در اماکن مقدس با رویکرد پدیدارشناسانه: مطالعه موردی حرم رضوی
چکیده فارسی مقاله تلاش این جستار، تأملی پدیدارشناسانه در تجارب گردشگرانی است که به نیت زیارت(گردشگران مذهبی) یا قصد بازدید(گردشگران فرهنگی) به حرم رضوی وارد شده‌اند. بررسی روایت‌های این گردشگران از زمان حضور در این مکان شریف، بازخوردهای بی‌واسطه‌ای را در اختیار متولیان امور حرم می‌گذارد. در این پژوهش، نظرات گردشگران داخلی و خارجی جمع‌آوری گردیده است که در یک دهۀ گذشته، تجربۀ حضور خود را در حرم رضوی به زبان‌های غیرفارسی(انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، روسی، چینی، ژاپنی، عربی و ترکی استانبولی) در وب‌سایت‌های معتبر به اشتراک گذاشته‌اند. نتایج این پژوهش به‌روشنی نشان می‌دهد که تجربۀ حضور در حرم رضوی هم تجربه‌ای زیبایی‌شناختی(بُعد ذهنی) و هم تجربه‌ای از نوع احتیاجات بازدیدکننده مکان‌های فرهنگی(بُعد عینی) است؛ زیرا گردشگران علاوه بر روایت زیبایی و شکوه حرم رضوی به احتیاجات خود مانند دسترسی به صحن اصلی و وجود راهنما اشاره کرده‌اند. با توجه به نتایج پژوهش، استفاده از فناوری‌های نوین، برگزاری تورهای حرم‌گردی و برنامه‌ریزی برای حضور گردشگران غیرمسلمان در صحن اصلی با رعایت تمام آداب پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گردشگری، ‌پدیدارشناسی، روایت، حرم رضوی،

عنوان انگلیسی A Study of Tourists' Narrative of the Experience of Attending Holy Places with a Phenomenological Approach (Case Study: Razavi Shrine)
چکیده انگلیسی مقاله This research is an attempt to reflect phenomenologically on the experiences of tourists who have entered the Razavi shrine with the intention of pilgrimage (religious tourists) or visiting (cultural tourists). Examining the narrations of these tourists since their presence in this holy place, provides immediate feedback to those in charge of the affairs of the shrine. In this study, the opinions of domestic and foreign tourists have been collected that in the past decade, the experience of their presence in the Razavi shrine have been shared in non-Persian languages (English, German, Spanish, Russian, Chinese, Japanese, Arabic and Istanbul Turkish) on reputable websites. The results of this study clearly show that the experience of attending the Razavi shrine is both an aesthetic experience (mental dimension) and an experience of the type of needs of visiting cultural sites (objective dimension); because in addition to narrating the beauty and glory of the Razavi shrine, tourists have mentioned their needs such as access to the main courtyard and the presence of a guide. According to the research results, using new technologies, holding tours and planning for the presence of non-Muslim tourists in the main courtyard is recommended in accordance with all etiquette.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله گردشگری, ‌پدیدارشناسی, روایت, حرم رضوی

نویسندگان مقاله مصطفی محمودی |
دانش آ»وخته دکترای گردشگری،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران


نشانی اینترنتی http://www.farhangerazavi.ir/article_145020_3499b4abebc5f5e740c81ba34f7641df.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات