این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ رضوی، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۱۵۱-۱۸۰

عنوان فارسی الگوی پیوست نگاری فرهنگیِ مراکز تجاری و تفریحی با تأکید بر هویت ایرانی- اسلامی؛ مشهد مال
چکیده فارسی مقاله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه فرهنگی یکی از اصلی‌ترین اهداف انقلاب اسلامی و سرلوحۀ انقلاب بود. جاری کردن فرهنگ و ارزش‌های دینی و اخلاقی در جامعه و زندگی، از مهم‌ترین اصول در سیاست‌گذاری فرهنگی از سوی بزرگان انقلاب به ویژه امام خمینی(ره) بود. علاوه بر این، در دوره‌های بعد به‌ویژه در سال‌های اخیر به دلیل پشت سر گذاشتن شرایط اضطرار در سایر حوزه‌ها، حوزۀ فرهنگی از سوی بزرگان نظام بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. از طرفی بازارها از دیرباز، نقش اساسی در هویت‌بخشی فرهنگی، ملی و بومی به شهرهای ایرانی اسلامی بر عهده داشته‌اند، اما با تحول این فضاهای تجاری و شکل‌گیری مجتمع‌های تجاری مدرن و به خصوص مگامال‌ها، نگرانی‌های جدی دربارۀ تاثیرات این فضاها بر هویت فرهنگی جامعه به وجود آمده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی تحلیلی است. در این پژوهش، پیوست‌نگاری فرهنگی پروژۀ مشهدمال، بر مبنای ماتریس فازی، پیشنهاد شده است. در ساختن ماتریس ارزیابی، فعالیت‌های اصلی طرح در فاز بهره‌برداری و نیز شاخص‌های مهم فرهنگی که از این فعالیت‌ها تاثیر می‌پذیرند با استفاده از روش دلفی فازی، تعیین و اهمیت هر اثر به صورت اعداد فازی مثلثی برآورد می‌شود. در نهایت با استفاده از نرم‌افزار ونسیم(VENSIM) روشی عملیاتی برای ارزیابی فرهنگی و اجتماعی مال‌ها ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیوست‌نگاری فرهنگی، هویت ایرانی اسلامی، مجتمع‌های تجاری چندمنظوره(مال‌ها)، ماتریس فازی، نرم‌افزار ونسیم،

عنوان انگلیسی The Pattern of Cultural Attachment of Commercial and Entertainment Centers with Focus on Iranian-Islamic Identity; Mashhad Mall
چکیده انگلیسی مقاله After the victory of the Islamic Revolution, the cultural sphere was one of the main goals of the Islamic Revolution. Promoting culture and religious and moral values in society, as well as governing and living according to the mentioned principles, was one of the most important principles in cultural policy-making by the leaders and elders of the revolution, especially Imam Khomeini. In addition, in later periods, especially in recent years, due to the emergence of emergencies in other areas, the cultural area has been highly emphasized by the country's elders. On the other hand, markets have long played a key role in the cultural, national and indigenous identity of Iranian-Islamic cities, however, with the evolution of these commercial spaces and the formation of modern commercial complexes, especially megamalls, serious concerns have arisen about the effects of these spaces on the cultural identity of society. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. In this research, the cultural attachment of Mashhad Mall project, based on fuzzy matrix, has been proposed. In the evaluation matrix structure, the main activities of the project in the operation phase as well as the important cultural indicators that are affected by these activities are determined using the fuzzy Delphi method and the significance of each effect is estimated as triangular fuzzy numbers. Finally, using VENSIM software, an operational method for cultural and social evaluation of malls is presented. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پیوست‌نگاری فرهنگی, هویت ایرانی اسلامی, مجتمع‌های تجاری چندمنظوره(مال‌ها), ماتریس فازی, نرم‌افزار ونسیم

نویسندگان مقاله رخشاد حجازی |
استادیار گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

سید محمد حسینی |
دانشجوی دکترای گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

سید علی جوزی |
استاد گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

سید محمود هاشمی |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال


نشانی اینترنتی http://www.farhangerazavi.ir/article_145027_9c5ecb70307595419feeaa8d8662a19d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات