این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ رضوی، جلد ۹، شماره ۳۵، صفحات ۶۳-۸۹

عنوان فارسی تدوین ساختار فعالیت های فوق برنامه مدارس با توجه به سیره امام رضا (ع)
چکیده فارسی مقاله هدف این مقاله تدوین و ارائه ساختار فعالیت‌های فوق برنامه مدارس با تاکید بر سیره و روش تربیتی امام رضا (ع) است. روش مطالعه، تحلیل محتواست و جامعه پژوهش شامل پژوهشگران و استادان دانشگاهی خبره در حوزه آموزش و پرورش همچنین استادان حوزه علمیه متخصص در مبانی سیره رضوی است. نمونه تحقیق 17 نفر از میان خبرگان مذکور به صورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی انتخاب شد و مورد مصاحبه نیمه ساختارمند قرار گرفتند. شیوه مصاحبه در مرحله اول با متخصصان حوزه برای کدگذاری مضامین و مفاهیم از متن و در مرحله دوم مصاحبه با متخصصان دانشگاهی به منظور تایید کدهای انتخابی متناسب با فعالیت‌های فوق برنامه مدارس بود. بر اساس یافته‌ها، در ساختار فوق برنامه مدارس متناسب با سیره رضوی، ابعاد و مولفه‌های برنامه شناسایی شده، سرفصل مطالب و روش‌های اجرایی هر کدام بیان شد. با توجه به نتایج این پژوهش، برای فعالیت‌های فوق برنامه مدارس منطبق با سیره رضوی، استفاده از روش‌های اجرایی همانند برگزاری اردو و سفر علمی، جلسات مباحثه و مناظره، مطالعه و تحقیق گروهی، عبادت و ... در بخش‌های مختلف پیشنهاد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل محتوا، سیره تربیتی رضوی، فعالیت های فوق برنامه درسی، مدارس، مضامین تربیتی،

عنوان انگلیسی Compilation of the Structure of Extracurricular Activities According to the Methodology of Imam Riḍā (as )
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this article is to compile and present the structure of extracurricular activities in schools with emphasis on the way of life and educational method of Imam Riḍā (as). The study method is content analysis and the research community includes researchers and university professors in the field of education as well as professors in the seminary who specialize in the basics of Razavi biography. The research sample of 17 of the mentioned experts was purposefully selected by snowball method and they were interviewed semi-structured. The method of interviewing in the first stage was with the seminary experts to codify the themes and concepts of the text and in the second stage the interview with academic experts was to confirm the selected codes appropriate to the extracurricular activities of the schools. Based on the findings, in the above structure of the school curriculum in accordance with the Razavi biography, the dimensions and components of the identified program, the topics and the executive methods of each were stated. According to the results of this study, for extracurricular activities in schools in accordance with the Razavi biography, the use of executive methods such as holding camps and scientific trips, discussion and debate sessions, group study and research, worship, etc. in different sections was suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تحلیل محتوا, سیره تربیتی رضوی, فعالیت های فوق برنامه درسی, مدارس, مضامین تربیتی

نویسندگان مقاله حبیب الله تقی پور سهل آبادی |
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

عفت عباسی |
استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

مرجان کیان |
دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

محمدعلی رضایی کرمانی نسب پور |
دانشیارگروه علوم قران و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://www.farhangerazavi.ir/article_133137_c98acaec3e3419954cfd7ac479c81a89.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات