این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۸۳-۱۰۴
عنوان فارسی
نشانهشناسی شخصیت امام رضا (ع) در «هاچین و واچین» زهرا داوری بر پایه نظریه فیلیپ هامون
چکیده فارسی مقاله
فیلیپ هامون، نشانهشناس فرانسوی، شخصیّت را عنصری نشانهای دانسته و بر این اساس، مبانی نظری نشانهشناسی شخصیّت را تبیین کرده است، چنانکه نشانهشناسی ادبی شخصیّت، ارتباط میان مؤلف، متن و خواننده را میکاود و هدف اصلی آن یافتن مناسبت میان تصویر (دالّ) و تصوّر (مدلول) است. ادب عامه (شفاهی) با جلوههای گوناگونش بازتاب فرهنگ و اندیشۀ مردم است و ترانههای کودکانه از گونههای ادب شفاهی است که گاهی سیمای شخصیتهای مذهبی را با هدف الگوسازی تربیتی- اخلاقی ترسیم میکند. سیمای عملی و سجایای اخلاقی امام رضا (ع) الگویی متعالی برای کودکان است و زهرا داوری با بهرهگیری از شخصیّت حضرت در ترانههای کودکانه «هاچین و واچین» الگوسازی کرده و گامی مهمّ برای پیشرفت تربیتی و اخلاقی کودکان برداشته است. این پژوهش با هدف تبیین سیمای امام رضا (ع) در «هاچین و واچین» زهرا داوری بر اساس نظریه نشانهشناسی شخصیّت فیلیپ هامون با رویکردی توصیفی تحلیلی انجام شده و سیمای امام رضا (ع) را از حیث دالّ (نام، جایگاه نحوی و بعد بلاغی) و مدلول (صفات، کنش گفتاری و کنش رفتاری) بررسی و تحلیل کردهاست، چنانکه دستاورد پژوهش نشان میدهد، درک مناسبی از شخصیّت امام رضا (ع) و کارکرد داستانی آن با استفاده از دانش نشانهشناسی شخصیّت فراهم شده است؛ یعنی داوری سیمای عملی و سجایای اخلاقی امام رضا (ع) را با استفاده از زبان عامیانه و بیان کودکانه به مخاطب (کودکان) شناسانده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژههای کلیدی امام رضا (ع)، نشانهشناسی، فیلیپ هامون، ترانههای کودکانه، زهرا داوری، «هاچین و واچین»،
عنوان انگلیسی
Semiotics of Imam Riḍā (as) in Hāchīn & Wāchīn of Zahra Davari Based on Theory of Philip Hamon
چکیده انگلیسی مقاله
Philip Hamon, a French semiotician researcher, has described the personality as four elements, on this basis, he has explained the theoretical foundations of personality semiotics, such as the literary semiotics of the personality, the relationship between the author, the text and the reader, and its main purpose is to find the occasion between the image (signifier) and imagination (signified). Folk literature (oral) with its various effects reflects the culture and the thought of the people, and childish songs that are forms of oral history that sometimes depicts the image of religious characters with the goal of educational-moral modeling. Imam Riḍā's face, his personality and his virtues are transcendental models for children and Zahra Davari has used Imam Riḍā's personality in the childish songs Hāchīn & Wāchīn to step children’s morality. This research was conducted with the aim of explaining the moral character of Imam Riḍā (as) in Hāchīn & Wāchīn’s Zahra Davari based on the Philip Hamon's semiotics theory with a descriptive- analytical approach and Imam Riḍā (as) as a sign (name, syntax and the rhetorical dimension and signifier) and the signified (attributes, spoken action and behavioral approaches) have been analyzed, as the research shows, the proper understanding of the character of Imam Riḍā (as) and his narrative function has been provided by using the knowledge of his personality semantics, that is, Davari has illustrated ImamRiḍā's (as) practical expression and ethical issues that have been identified by the folk language and childlike expressions to the audience (children).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
واژههای کلیدی امام رضا (ع), نشانهشناسی, فیلیپ هامون, ترانههای کودکانه, زهرا داوری, «هاچین و واچین»
نویسندگان مقاله
خلیل بیگزاده |
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی
پریسا احمدی |
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_129233_6750c64be697addca6569e2d35c47844.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات