این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ رضوی، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۱۷۹-۲۰۱

عنوان فارسی تبیین عناصر برنامۀ درسی تربیت اخلاقی با توجه به سیرۀ رضوی
چکیده فارسی مقاله تربیت اخلاقی متربّیان از مهم‌ترین بخش‌های هر نظام آموزشی است. هدف پژوهش حاضر، تبیین عناصر برنامۀ درسی تربیت اخلاقی با توجه به سیرۀ تربیتی امام رضا(ع) است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعۀ پژوهش کلیه مقالاتی هستند(30 مقاله) که از سال 1387 تا 1399 دربارۀ سیرۀ تربیتی امام رضا(ع) ارائه شده‌اند. نمونۀ پژوهش 19 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده‌ها و به صورت هدفمند انتخاب شده‌اند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده‌اند. با تجزیه و تحلیل داده‌ها، ویژگی عناصر برنامه درسی با توجه به نظریه میلر در 6 بُعد، 25 عامل و 48 مؤلفه سازمان یافت. براساس یافته‌ها اهداف برنامۀ ‌درسی تربیت اخلاقی باید کثرت‌گرا، انعطاف‌پذیر، غایت‌گرا و دموکراتیک باشد، روش‌های تربیت اخلاقی ایجابی، اصلاحی، روش‌های فعال، روش‌های مستقیم و روش‌های غیرمستقیم است. یادگیرنده، خودانگیخته، تعامل‌گرا، مستقل و مسئولیت‌پذیر است و معلم دارای مهارت‌های حرفه‌ای، مهارت‌های ارتباطی، آراسته به فضایل اخلاقی و آراستگی ظاهری است؛ ارزیابی فرایند تربیت اخلاقی فرایندی مستمر، جامع بوده و در آن به خودسنجی و اصل اعتدال توجه می‌شود و محیط یادگیری، دارای جوی اخلاقی و دینی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیره رضوی، سیره تربیتی، تربیت اخلاقی، برنامه درسی،

عنوان انگلیسی Explaining the Elements of the Moral Education Curriculum According to the Raḍavi Tradition
چکیده انگلیسی مقاله The moral nurture of trainees is of the most important problem in every educational system. The aim of this research is explanation of features of curriculum’s components for moral nurture in regard to Imam Riḍā’s (as) educational method. Approach of the research is descriptive and its method is research synthesis. The research population is all articles (30 articles), which have been presented from 2008 to 2020 about the Imam Riḍā’s (as) educational method. The research sample is 19 articles, which have been chosen systematically on thematic monitoring and theoretical data saturation. The data of research have been gathered from descriptive analysis of studying documents. By analyzing the data, the feature of curriculum’s components is organized on 6 dimensions, 25 factors due to Miller’s theory. Based on results, the goals of curriculum for moral nurture must be diverse, targeted, flexible and democratic, the positive, and amendatory moral training, active methods, and, direct and indirect methods. Learner is spontaneous, interactive, independent and responsible; and teacher has professional skills, communication skills and has moral virtues and is a handsome person; Assessment of the moral nurture process is continuous and comprehensive in which is concerned self-assessment and moderation principle and the fit learning environment must have ethical and religious atmosphere.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سیره رضوی, سیره تربیتی, تربیت اخلاقی, برنامه درسی

نویسندگان مقاله میثم غلام پور |
دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

هادی پورشافعی |
دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

مقصود فراستخواه |
استاد برنامه ریزی آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

محسن آیتی |
دانشیار برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی http://www.farhangerazavi.ir/article_129236_c95d29e943540c6cb5e1b92139e01c23.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات