این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ رضوی، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۲۰۳-۲۲۴

عنوان فارسی سبک و سیرۀ امام رضا (ع) در تربیت اخلاقی افراد جامعه
چکیده فارسی مقاله شیوه تربیتی امام علی بن موسی الرضا (ع) یکی از ابعاد سبک زندگی آن حضرت است. این پژوهش در صدد است با روش توصیفی تحلیلی، سبک تربیتی اختصاصی امام رضا (ع) را در تربیت اخلاقی افراد جامعه بررسی کند و به این سؤال اساسی پاسخ دهد که سبک و سیرۀ امام رضا (ع) در تربیت اخلاقی افراد جامعه چگونه بوده و از چه روش‌هایی در تربیت اخلاقی افراد جامعه استفاده کرده است؟ از نظر نگارنده، آموزش باورها و جهان‌بینی، رویارویی با فرقه‌های انحرافی و نهضت ترجمه، آشنا کردن متربیان با آموزه‌های اخلاقی، ایجاد فضای مساعد تربیتی در جامعه از مهم‌ترین روش‌های تربیتی شناختی امام رضاg در تربیت اخلاقی افراد جامعه است. پذیرش ولایت‌عهدی، سفر به مراکز علمی، مناظره‌ها، موعظه، تشویق و تنبیه، امر به معروف و نهی از منکر، مراقبت و نظارت و پرهیز از معاشرت متربیان با صاحب رذایل اخلاقی از مهم‌ترین روش‌های رفتاری امام رضا (ع) در تربیت اخلاقی افراد جامعه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امام رضا(ع)، روش های تربیت اخلاقی، سبک تربیتی امام رضا(ع)، جامعه،

عنوان انگلیسی The Style and Character of Imam Riḍā (as) in the Moral Education of the People of the Society
چکیده انگلیسی مقاله The educational method of Imam Ali ibn Mūsá al-Riḍā (as) is one of the dimensions of his lifestyle. This research seeks to study the specific educational style of Imam Riḍā (as) in the moral education of members of society with a descriptive-analytical method, and to answer the basic question of what was the style and character of Imam Riḍā (as) in the moral education of members of society and what methods did he use in the moral education of members of society? According to the author, teaching beliefs and worldview, confronting deviant sects and translation movement, acquainting educators with moral teachings, creating a favorable educational environment in society is one of the most important cognitive educational methods of Imam Riḍā (as) in moral education of society. Acceptance of guardianship, travel to scientific centers, debates, sermons, encouragement and punishment, enjoining the good and forbidding the evil, care and supervision, and forbidding the association of educators with the owner of moral vices is one of the most important methods of behavior of Imam Riḍā (as) in the moral education of society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله امام رضا(ع), روش های تربیت اخلاقی, سبک تربیتی امام رضا(ع), جامعه

نویسندگان مقاله عنایت شریفی |
دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://www.farhangerazavi.ir/article_129238_d5ab65a3697360d481a84f3873ba5ab3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات