این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۳۳-۵۵
عنوان فارسی
جستاری در راهکارهای مؤثر بر اقناع مخاطب در مناظرات رضوی
چکیده فارسی مقاله
اقناع مخاطب در ارتباط کلامی و غیرکلامی کارکردهای مختلفی دارد و در تحلیل متون، موضوعی حائز اهمیت و به مثابه وجهی دلالتمند مکمّل کلام متکلّم است. کلام معصومان ضمن اقناع مردم با آنها ارتباط برقرار میکند و در جهت متقاعد کردن مخاطبان از کلمات و جملات و عبارات متنوّع بهره میگیرد. امام رضاgدر مناظرات خویش با صاحبان ادیان و نحلههای مختلف فکری از ابزار «اقناع» بهره جسته است. این پژوهش مناظرات رضوی را در دو محور ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی مد نظر قرار میدهد. نتیجه پژوهش نشان میدهد که حضرت از طریق اقناع کلامی مثل جدال أحسن، استناد به منابع معتبر و مستدل و همچنین از طریق اقناع غیرکلامی مثل زبان بدن و خوشخلقی فرد اقناع کننده نسبت به طرف مقابل خود در گفتوگوها بهره برده است. همچنین توجه به باور مخاطب و ردّ و اصلاح یا تأیید آنها در قالبهای مختلف، گویای آن است که آن حضرت به دنبال اقناع مخاطبان با توجه به موقعیّت زمانی و مکانی آنهاست و به موقعیّت روحی و روانی آنها نیز توجه دارد. اقناع مخاطب در ارتباط کلامی و غیرکلامی کارکردهای مختلفی دارد و در تحلیل متون، موضوعی حائز اهمیت و به مثابه وجهی دلالتمند مکمّل کلام متکلّم است. کلام معصومان ضمن اقناع مردم با آنها ارتباط برقرار میکند و در جهت متقاعد کردن مخاطبان از کلمات و جملات و عبارات متنوّع بهره میگیرد. امام رضا(ع)در مناظرات خویش با صاحبان ادیان و نحلههای مختلف فکری از ابزار «اقناع» بهره جسته است. این پژوهش مناظرات رضوی را در دو محور ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی مد نظر قرار میدهد. نتیجه پژوهش نشان میدهد که حضرت از طریق اقناع کلامی مثل جدال أحسن، استناد به منابع معتبر و مستدل و همچنین از طریق اقناع غیرکلامی مثل زبان بدن و خوشخلقی فرد اقناع کننده نسبت به طرف مقابل خود در گفتوگوها بهره برده است. همچنین توجه به باور مخاطب و ردّ و اصلاح یا تأیید آنها در قالبهای مختلف، گویای آن است که آن حضرت به دنبال اقناع مخاطبان با توجه به موقعیّت زمانی و مکانی آنهاست و به موقعیّت روحی و روانی آنها نیز توجه دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مناظرات رضوی، اقناع، ارتباط کلامی، مخاطب، تغییر نگرش،
عنوان انگلیسی
A Search for Effective Solutions to Persuade the Audience in Raḍavi Debates
چکیده انگلیسی مقاله
Verbal and non-verbal communication has different functions in convincing the audience, and in the analysis of texts, it is an important subject and is implied as a complement to the words of the speaker. The words of the infallible Imams (as) while convincing the people, communicate with them and use various words, sentences and phrases to convince the audience. Imam Riḍā (as) has used the tool of persuasion in his debates with people of different religions and schools of thought. This study considers Raḍavi debates in two axes of verbal communication and non-verbal communication. The result of the research shows that the Imam (as) has used through verbal persuasion such as the best argument, citing authentic and reasoned sources, and also through non-verbal persuasion such as body language and the persuasive person's behavior towards his opponent in conversations. In addition, paying attention to the audience's beliefs and rejecting, correcting or confirming them in various forms, indicates that the Imam seeks to convince the audience according to their temporal and spatial situation and also pays attention to their mental and psychological situation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مناظرات رضوی, اقناع, ارتباط کلامی, مخاطب, تغییر نگرش
نویسندگان مقاله
سیدمحمدرضا میرهادی تفرشی |
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه الزهراء(س)
فاطمه معتمدلنگرودی |
دانشجوی دکترای تاریخ اسلام دانشگاه الزهراء(س)
فرشته معتمد لنگرودی |
دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهراء(س)
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_119969_fc8df9a698f34ebcd3656601437b5426.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات