این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت استاندارد و کیفیت
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۳۸-۷۶
عنوان فارسی
نقش رهبری راهبردی در نوآوریهای دانشگاهی با میانجیگری ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه (مورد مطالعه: اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج)
چکیده فارسی مقاله
نوآوری برای بقای هر سازمانی لازم است و در سازمانهای آموزشی نظیر دانشگاهها که محور رشد اقتصادی و اجتماعی در جامعه محسوب میشوند، توجه به نوآوری از اهمیت بیشتری برخوردار است. به عبارتی نوآوری دانشگاهی یک منبع مهم برای قدرت نوآوری ملی است. از همین رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبک رهبری راهبردی با نقش میانجی ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه در تقویت نوآوری دانشگاهی به روش تحلیل مسیر انجام شد. بهمنظور آزمون مدل مفهومی پژوهش، نمونهای 120 نفری از اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند و دادهها با استفاده از نرمافزارهای Spss 23 و Amos23 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل علی مفروض از برازش مناسبی برخوردار بوده و متغیرهای پیشبین درمجموع و به ترتیب 78 و 75 درصد از کل واریانس ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه و نوآوریهای دانشگاهی را تبیین مینمایند. بهطور دقیق، یافتههای پژوهش نشان داد رهبری راهبردی بر ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه و نوآوریهای دانشگاهی؛ و ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه بر نوآوریهای دانشگاهی تأثیر مثبت و معناداری دارند. علاوه بر این، تأثیر غیر مستقیم رهبری راهبردی بر نوآوریهای دانشگاهی با نقش میانجی ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه تائید گردید. در نهایت، نتایج تائید نمود که جهت ارتقای نوآوریهای دانشگاهی و متعاقباً کسب مزیت رقابتی، میبایست بستر مناسبی جهت حمایت از رهبری راهبردی و فرهنگ کارآفرینانه فراهم باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رهبری راهبردی، نوآوری دانشگاهی، ظرفیت و فرهنگ کارآفرینی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رهبری راهبردی, نوآوری دانشگاهی, ظرفیت و فرهنگ کارآفرینی
نویسندگان مقاله
سید هدایت اله داورپناه |
استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه اصفهان
سید علی سیادت |
استاد، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
مصطفی باقریان فر |
دانش آموخته دکتری برنامه ریزی آموزش عالی از دانشگاه اصفهان
مهدی پویا |
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد
نشانی اینترنتی
http://www.jstandardization.ir/article_159174_02bb30feb9ec58a07d4ff980f2aed60b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات