این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مدیریت استاندارد و کیفیت
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۲۲-۱۵۸
عنوان فارسی
ارزیابی مسئولیتپذیری اجتماعی مبتنی بر بعد اجتماعی و ارتباط آن با پایداری شرکتها
چکیده فارسی مقاله
چکیدهامروزه مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت با اضافه شدن مباحثی چون محیط زیست و مباحث حقوق بشر دامنه وسیعتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. یکی از مهم ترین موضوعات در مدیریت، مسئولیتپذیری اجتماعی بنگاهها و شرکتها است. مسئولیت-پذیری اجتماعی بنگاه به معنای الزام به پاسخگویی است. هدف این پژوهش ارزیابی مسئولیتپذیری اجتماعی مبتنی بر بعد اجتماعی شرکتها و تحلیل وضعیت موجود این شاخصها در گزارشهای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای شناسایی وضعیت موجود است. در این پژوهش، بعد اجتماعی افشاء مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها را با مطالعه استانداردها و رهنمودهای شناخته شده بینالمللی و از طریق پرسشنامه، تحلیل عاملی و سایر روشهای آماری در یک قالب جامع ارائه داده است. همچنین، سطح افشاء مسئولیتپذیری اجتماعی و وضعیت حال حاضر آن، از طریق تحلیل محتوا گزارشات هیئت مدیره شرکتهای ایرانی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. ضمنا بررسی ارتباط بین سطح افشاء مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها مبتنی بر بعد اجتماعی و پایداری شرکتها بر اساس معیارهای مبتنی بر دادههای حسابداری ودادههای بازار با در نظر گرفتن برخی از ویژگیهای شرکتها صورت گرفته است و با استفاده از نرمافزار SPSS و دادههای نرم افزار رهآورد نوین در بین سالهای 94 الی 98 مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج نشاندهنده میزان کم افشاء بعد اجتماعی مسئولیتپذیری اجتماعی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به همین دلیل، تدوین استانداردهای مناسب برای گزارشگری و افشاء این شاخصها در گزارشات سالانه شرکتها برای پاسخگویی به انتظارات در بازار سرمایه ایران ضروری میباشد.در نهایت فرضیه اصلی پژوهش مورد تایید قرار گرفت که نشان داد میزان افشا بعد اجتماعی مسئولیتپذیری اجتماعی دارای تاثیر معنیدار بر پایداری شرکتها میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مسئولیت پذیری، مسئولیت پذیری اجتماعی، بعد اجتماعی، پایداری، پایداری شرکت ها،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مسئولیت پذیری, مسئولیت پذیری اجتماعی, بعد اجتماعی, پایداری, پایداری شرکت ها
نویسندگان مقاله
محمد حسن رجائی |
دانشجوی دکتری حسابداری،واحد بندر عباس،دانشگاه آزاد اسلامی،بندرعباس،ایران.
حمید رستمی جاز |
استادیار گروه حسابداری، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی،بندرعباس،ایران.
داوود خدادادی |
استادیار گروه حسابداری، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی،بندرعباس،ایران.
علی امیری |
استادیار گروه حسابداری، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی،بندرعباس،ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.jstandardization.ir/article_145533_1798c903520be6b4119fc2c47499b6a1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات