این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت استاندارد و کیفیت، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۴۵-۶۴

عنوان فارسی معماری فرآیندهای مدیریت کیفیت نرم بر اساس الگوی APQC
چکیده فارسی مقاله سازمان‌های امروزی به دنبال روش‌های نوآورانه برای بهبود محصولات و فرآیندها جهت افزایش رضایت مشتری و عملکرد رقابتی هستند از این رو از روش‌های مختلفی نظیر مدیریت کیفیت استفاده می‌کنند. مدیریت کیفیت یک فلسفه مدیریتی است که با یک رویکرد مکانیکی تحت عنوان کنترل کیفیت آماری آغاز شد و به یک رویکرد جامع و انسانی گرایش پیدا کرد. مدیریت کیفیت فراگیر به‌عنوان آخرین جریان از مدیریت کیفیت، بر تمامی جنبه‌های یک سازمان متمرکز می‌شود. طی دو دهه اخیر رویکردهای نرم و سخت جهت تحقق اهداف کیفی از سوی پژوهشگران معرفی شده است که رویکرد نرم مدیریت کیفیت مبتنی بر مفاهیم انسانی-رفتاری بوده و رویکرد سخت در آن به روش‌ها، ابزارها دلالت دارد. پژوهش حاضر با هدف معماری فرآیندهای مدیریت کیفیت نرم صورت پذیرفته است. به‌منظور معماری فرآیندهای این بُعد انسانی مدیریت کیفیت، مفاهیم و مؤلفه‌های مدیریت کیفیت نرم استخراج شد و تحلیلی از مضامین آشکار و پنهان، در قالب مدل APQC به‌عمل آمد. یافته‌های پژوهش حاضر حاکی از آن است که مدیریت کیفیت نرم بر پنج نوع اقدام مدیریت محور، کارمندمحور، مشتری محور، تأمین‌کننده محور، و محصول/فرآیند محور استوار بوده و در حدود 70 درصد از دسته‌های فرآیندهای سازمان را دربرمی‌گیرد که بر مشتمل بر فرآیندهای عملیاتی، و فرآیندهای مدیریتی و پشتیبانی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه معماری فرآیند، مدل‌سازی فرآیندها، مدیریت کیفیت نرم، مدل APQC،

عنوان انگلیسی Structuring the Processes of Soft Quality Management Based on APQC Model
چکیده انگلیسی مقاله Today's organizations are looking for innovative ways to improve products and processes leading to increased customer satisfaction and competitive performance; hence they use a variety of methods including quality management. Quality management is a management philosophy that started with a mechanical approach called statistical quality control and turned into a comprehensive and humane approach. Total Quality Management, as the last stream of quality management, focuses on all aspects of an organization. In the last two decades, soft and hard approaches have been introduced by researchers to achieve quality goals. The soft approach to quality management is based on human-behavioral concepts and the hard approach denotes methods and tools. The present study has been conducted with the aim of structuring soft quality management processes. In order to structure humanistic aspect of quality management, concepts and components of soft quality management have been extracted and an analysis of the explicit and implicit themes, based on APQC has been conducted. Findings of the study show that soft quality management is based on the following five types of practices: management-, employee-, customer-, supplier-, and product- process- based and it includes approximately 70% of the categories of the organization’s processes which include operational processes and support and management processes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کلیدواژه معماری فرآیند, مدل‌سازی فرآیندها, مدیریت کیفیت نرم, مدل APQC

نویسندگان مقاله علیرضا رجبی پور میبدی |
استادیار بخش مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران

حمزه امین طهماسبی |
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی شرق، دانشگاه گیلان

سیّد سینا معصومی |
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، گرایش مدیریت کیفیت و بهره‌‌وری، دانشگاه یزد، ایران


نشانی اینترنتی http://www.jstandardization.ir/article_110575_e056d9827870a34b25080bdabc22c4d2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات