این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مشکوه
، جلد ۴۰، شماره ۳، صفحات ۸۹-۱۱۳
عنوان فارسی
رهیافتهای تربیتی آیات فقهی؛ بررسی موردی آیات ازدواج، مهریه و نفقه
چکیده فارسی مقاله
بر مبنای این اصل که قرآن کتاب هدایت و یادآوری است و نه یک کتاب فقهی، انتظار میرود در هر دسته از موضوعات خود، اهداف و آموزههای تربیتی را نیز لحاظ کند. این مقاله به بررسی موردی رهیافتهای تربیتی آیات فقهی ازدواج، مهریّه و نفقه میپردازد. تحلیل آیات پس از کدگذاری، مقولهبندی، توصیف و تحلیل دادهها میآید. موارد زیر در این آیات نشان داده میشود: ابعاد تربیتیِ جسمی، روحی، اقتصادی، جنسی و اخلاقی؛ اهدافِ تربیتیِ ایجاد روحیۀ تعاون، پیشگیری از رذایل اخلاقی، مبارزه با عقاید و آداب نادرست و تقویت روحیّۀ شکرگزاری؛ اصول تربیتیِ رعایت محدودیّتهای طبیعی و وسع مالی متربّی، نظارت مستمر بر اعمال وی، آزادی و اختیار متربّی، حفظ کرامت انسانی؛ و روشهای تربیتیِ مانند: تشویق و پاداش، محرومسازی، پرهیز از تصریح در مسائل جنسی، و مقایسه و تحریک عواطف انسانی. قرآن بر آن است تا تربیت افراد خانواده با حفظ کرامت و جایگاه والای انسانی آنها و با اختیار خودشان فراهم آید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رهیافتهای تربیت، مهریّه و نفقه، آیات الأحکام، احکام ازدواج،
عنوان انگلیسی
Educational Approaches to Jurisprudential Verses; Case Study: Marriage, Dowry and Alimony Verses
چکیده انگلیسی مقاله
Based on the principle that the Qur'an is a book of guidance and not a jurisprudential book, it can be expected that it has included educational teachings and goals in each of its subjects. This article examines the case study of educational approaches to the jurisprudential verses of marriage, dowry and alimony and after coding, categorizing, describing and analyzing the data, it is found that the following items are present in these verses: Physical, spiritual, economic, sexual and moral educational dimensions; The educational goals to create a spirit of cooperation, to prevent moral vices, to fight against false beliefs and customs, and to strengthen the spirit of gratitude; Educational principles of observing the natural and financial constraints of the educator, continuous supervision of his actions, freedom and authority of the educator, preservation of human dignity; And educational methods such as: encouragement and reward, deprivation, avoidance of specification in sexual matters and comparison and stimulation of human emotions. Accordingly, the Qur'an intended to educate family members by preserving their dignity and by their own free will.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رهیافتهای تربیت, مهریّه و نفقه, آیات الأحکام, احکام ازدواج
نویسندگان مقاله
الهه شاهپسند |
دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکدۀ علوم قرآنی مشهد
معصومه شادمهری |
دانشآموختۀ کارشناسی تربیت معلم قرآن مجید دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
نشانی اینترنتی
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_148547_9a8dd09b9472289a3c3fc98c73114d90.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات