این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مشکوه
، جلد ۴۰، شماره ۳، صفحات ۱۱۴-۱۳۸
عنوان فارسی
راهبردهای ایجاد انگیزش معنوی بر اساس لذتگرایی و رنجگریزی از دیدگاه قرآن ( با رویکرد سازمانی)
چکیده فارسی مقاله
دستیابی به معنویت سازمانی نیازمند انگیزۀ معنوی در کارکنان است. مدیران، برای ایجاد انگیزش معنوی در کارکنان، ناگزیرند به گرایشهای درونی آنان توجه کنند؛ چراکه ارزشهای معنوی با گرایشهای انسان عجین است. هدف نخست این جستار، تدوین بخشی از راهبردهای قرآن در ایجاد انگیزش معنوی است که از گرایش انسان به لذتجویی و رنجگریزی حاصل میشود. نیز هدف دوم یافتن روشهای مطلوب قرآنی برای عملیاتی کردن این راهبردها در حد امکان است. در پژوهۀ پیش رو که از روش تفسیر موضوعی استنطاقی استفاده میگردد، به منظور استنتاج هر راهبرد و روشهای اجرای آن، از الگوی منطقی«ویلیام فرانکنا» بهرهگیری میشود. در این الگو از دو نوع گزارۀ هنجارین و واقعگرا در یک فرایندِ استنتاج منطقی استفاده میگردد. دستاورد کاربست الگوی روشی مذکور بر مبنای گرایش به لذت، استخراج راهبردهای تبیین لذتبخشی معنویات، برجستهسازی لذتهای اخروی، رعایت اصل لذتبخشی در انتقال مفاهیم معنوی و ارتقای ذائقۀ لذتخواهی در کارکنان؛ و بر مبنای رنجگریزی، استخراج راهبردهای انذار و تسهیل امور معنوی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهبرد قرآنی انگیزش، انگیزش معنوی، لذتگرایی انسان، رنجگریزی انسان، معنویت سازمانی،
عنوان انگلیسی
Strategies to Create Spiritual Motivation Based on Human Hedonism and Suffering Aversion; Qur'an Perspective
چکیده انگلیسی مقاله
Achieving organizational spirituality requires spiritual motivation in employees. Managers have to pay special attention to human inner tendencies in order to create spiritual motivation because spiritual values are intertwined with human instincts. The purpose of this article is to formulate that part of the Holy Qur’an strategies in creating spiritual motivation which are obtained from man's innate tendency to seek human hedonism and suffering aversion. This article also seeks to implement these strategies as much as possible in the organization by finding desirable methods from the Qur'an. In this research, which uses interrogative-thematic interpretation method, in order to deduce each strategy and its implementation methods, William Frankena’s logical model has been applied. In this model, normative and realistic propositions are used in a logical inference process. The achievement of using the mentioned methods based on the tendency to pleasure includes strategies for explaining the pleasures of spirituality, highlighting the pleasures of the hereafter, observing the principle of pleasure in transmitting spiritual concepts and promoting the pleasure-seeking taste in employees. Strategies for warning and facilitating spiritual matters are also derived on the basis of suffering aversion.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
راهبرد قرآنی انگیزش, انگیزش معنوی, لذتگرایی انسان, رنجگریزی انسان, معنویت سازمانی
نویسندگان مقاله
سیدحسن حسینی |
دانش پژوه مقطع دکتری در رشته قرآن و علم؛ گرایش مدیریت جامعه المصطفی العالمیه
ابوالفضل گایینی |
استادیار و مدیر گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
سعید عزیزی |
پژوهشگر مرکز پژوهش های بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
نشانی اینترنتی
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_148548_9c830a8245446d26027705921eec162b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات