این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات راهبردی زنان، جلد ۲۴، شماره ۹۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی زنان و تاثیرات فرهنگی _ اجتماعی ماهواره و تلویزیون : مطالعه ای ترکیبی
چکیده فارسی مقاله رسانه­ها و فناوری­های تصویری امروز بخش جدایی­ناپذیر از زندگی افراد است که تحولات مختلفی را در جوامع مختلف رقم می­زند. این تأثیر­گذاری در حوزه ارزش­های فرهنگی ـ اجتماعی بر مخاطبین زن در ایران به جهت حساسیت حوزه زنان قابل‌تأمل است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخش تلویزیون و ماهواره بر تمایلات نوگرایانه و تعاملات اجتماعی زنان با بهره­گیری از روش پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی) و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه­های عمیق انجام‌شده است. در بخش کمّی پژوهش، تعداد 366 نفر از زنان 17 تا 65 ساله شهر مهاباد به‌عنوان جامعه آماری تصادفی نمونه­گیری شدند و داده­های پرسشنامه پیمایش با استفاده از آماره­های توصیفی و استنباطی تجزیه‌وتحلیل شد. یافته­های کمّی پژوهش، بین استفاده از تلویزیون داخلی و تمایلات نوگرایانه و تعاملات اجتماعی زنان، رابطه معنی‌داری را نشان نمی­دهد؛ اما استفاده از ماهواره خارجی با این ارزش‌ها رابطه معنی‌داری داشت. بخش روش کیفی، بر اساس مصاحبه با کارشناسان حوزه رسانه انجام‌شده است. تحلیل داده­های کیفی این بخش نشان داد علاوه بر تلویزیون و ماهواره، عوامل عمده­ دیگری نظیر ضعف تلویزیون داخلی، تغییرات نظام اجتماعی کشور، نفوذ اندیشه‌های سرمایه­داری، شبکه اجتماعی مجازی و عوامل اجتماعی، اقتصادی دیگر، ازجمله تعیین‌کننده‌های مؤثر در تحولات ارزشی تمایلات نوگرایانه و تعاملات اجتماعی زنان در شهر مهاباد می­باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تمایلات نوگرایانه، تلویزیون، ماهواره، تعاملات اجتماعی، شبکه اجتماعی مجازی، زنان، مطالعه ترکیبی،

عنوان انگلیسی Investigating the in the role of domestic and satellite television networks on values, modernist tendencies and social interactions of women (case study of Mahabad city)
چکیده انگلیسی مقاله Media and visual technologies are an integral part of people's lives today, which bring about different developments in different societies. This influence in the field of social-cultural values on the female audience in Iran can be considered due to the sensitivity of the field of women. The current research aims to investigate the effectiveness of television and satellite on the modernist tendencies and social interactions of women by using the combined research method (quantitative and qualitative) and by using a researcher-made questionnaire and in-depth interviews. In the quantitative part of the research, 366 women aged 17 to 65 from Mahabad city were sampled as a random statistical population and the survey questionnaire data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The quantitative findings of the research do not show a significant relationship between the use of domestic television and women's modernist tendencies and social interactions; But the use of foreign satellite had a significant relationship with these values. The qualitative method section is based on interviews with media experts. The qualitative data analysis of this section showed that in addition to television and satellite, other major factors such as: the weakness of domestic television, changes in the country's social system, the influence of capitalist ideas, virtual social network and other social and economic factors, including the determinants Modernist tendencies and social interactions of women in Mahabad city are effective in value changes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تمایلات نوگرایانه, تلویزیون, ماهواره, تعاملات اجتماعی, شبکه اجتماعی مجازی, زنان, مطالعه ترکیبی

نویسندگان مقاله زهرا خضری |
دانشجوی مقطع دکتری، رشته جامعه شناسی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

تهمینه شاوردی |
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، تهران. ایران

عاصمه قاسمی |
استادیار و مدیرگروه علوم اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jwss.ir/article_163586_9cf7d09211b91e3edf7a03a8d00cf7cc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات