این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات راهبردی زنان
، جلد ۲۳، شماره ۹۲، صفحات ۳۳-۵۸
عنوان فارسی
تحلیل پدیدارشناختی استراتژی های برساخت هویت در کنشگران شبکه های اجتماعی مجازی (مطالعه موردی: کاربران اینستاگرام ساکن شهر کاشان)
چکیده فارسی مقاله
در دوره معاصر بخش مهمی از ساحت تعاملات و تبادلات فردی و همچنین تجربیات زیستی افراد در فضاهای مجازی شکلگرفته و قوام مییابد. هدف این پژوهش فهم پدیدارشناسانه استراتژی هایی است که کاربران برای برساخت هویت خویش استفاده میکنند. برای دستیابی به این هدف از روش پدیدارشناسی براون و کلارک استفادهشده است. حجم نمونه با تکیه بر منطق اشباع نظری در روش کیفی، 20 نفر از دختران دانشجوی ساکن شهر کاشان است و فرآیند گردآوری دادهها با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته، انجامشده است. یافتههای پژوهش نشان داد کاربران فضای مجازی در مرحله نخستین ورود خود به این شبکه و در تجارب اولیه در دو وضعیت «نابلدی و ناآگاهی» و «تردید و اضطراب» به سر میبرند و بیشتر نقش کنشگر منفعل، مشاهدهگر، پذیرنده و پیرو را دارند؛ اما با گذر زمان نقش کنشگر فعال، برسازنده و روایتگر را پیدا میکنند. از سوی دیگر نتایج حاکی است که کاربران از دو استراتژی عاطفی و عقلانی در برساخت هویت خویش استفاده میکنند. برمبنای استراتژی عاطفی، به شکلی آزادانهتر، رهاتر و سیال عمل نموده و روایتهای بیشتری از جنبههای مختلف زندگی و جهانبینی و منش خود را تکثیر میکنند و بر مبنای استراتژِی عقلانی، تنها برداشتها و برشهایی گزیده شده، ویرایشی، محافظهکارانه و نمایشی، از زندگی خود را روایت میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبکه های اجتماعی مجازی، هویت، برساخت هویت، اینستاگرام،
عنوان انگلیسی
Phenomenological Analysis of Identity Building Strategies in Virtual Social Network Actors (Case Study: Instagram users living in Kashan)
چکیده انگلیسی مقاله
In the contemporary period, an important part of the field of individual interactions and exchanges, as well as the biological experiences of individuals in cyberspace is formed and consolidated. The purpose of this study is to phenomenologically understand the strategies that users use to construct their identity. To achieve this goal, Brown and Clark's phenomenological method has been used. The sample size is based on the theory of theoretical saturation in the qualitative method, 20 female students living in Kashan and the data collection process has been done using a semi-structured interview method. Findings showed that cyberspace users in the first stage of entering the network and in the initial experiences are in two states of "ignorance and ignorance" and "doubt and anxiety" and mostly play the role of passive actor, observer, acceptor and follower; But over time, they find the role of active actor, builder and narrator. On the other hand, the results show that users use both emotional and intellectual strategies in constructing their identity. Based on emotional strategy, they act more freely, freely and fluidly, and reproduce more narratives from different aspects of their life, worldview, and character. Narrate.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شبکه های اجتماعی مجازی, هویت, برساخت هویت, اینستاگرام
نویسندگان مقاله
محمد گنجی |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان،کاشان، ایران.
مرتضی واحدیان |
دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران. دانشگاه کاشان،کاشان ، ایران.
عباس زارعی |
دانشیار گروه ادبیات و زبان انگلیسی دانشگاه کاشان کاشان،ایران.
حسن پیری |
دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان ،کاشان ، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.jwss.ir/article_138024_667f2535e57674251fd46290d690802c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات