این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات راهبردی زنان، جلد ۲۳، شماره ۹۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مطالعه جامعه شناختی تاثیر رسانه بر احساسات بازاندیشانه و همدلانه زنان در روابط زناشویی
چکیده فارسی مقاله احساسات نقش پذیری، در سوق دادن زوجین به سوی رفتارهای اخلاقی و هنجارمند، عناصر مهمی قلمداد می شوند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر گرفتن این دسته از احساسات شامل احساسات بازاندیشانه و همدلانه زنان در روابط زناشویی از میزان گرایش به برنامه های ماهواره و شبکه های اجتماعی مجازی به انجام رسیده است. چهارچوب و مدل نظری پژوهش بر اساس تلفیق نظریه های تامپسون و شات تدوین شده است. روش پژوهش پیمایشی است و جامعه آماری دربرگیرنده زنان متاهل 20 تا 55 ساله شهر بروجرد است. نمونه گیری به روش طبقه ای نامتناسب و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 400 محاسبه شد. نتایج پژوهش نشان می دهد در حالت کلی، گرایش به رسانه بر احساسات نقش پذیری زنان متاهل تاثیر مثبت دارد. اما در بررسی ابعاد جزئی متغیرها، مشخص شد گرایش به شبکه های ماهواره، بر احساسات بازاندیشانه تاثیر منفی دارد. نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره نیز نشان می دهد ابعاد مختلف متغیر شبکه اجتماعی مجازی حدود 39 درصد و ابعاد مختلف گرایش به ماهواره 35 درصد از مقدار کل واریانس متغیر وابسته(احساسات نقش پذیری) را تبیین می کنند .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زنان، احساسات نقش پذیری، احساسات همدلانه، احساسات بازاندیشانه، شبکه های اجتماعی مجازی،

عنوان انگلیسی The Sociological Study of Media Effects on the Feelings of Rethinking and Empathy of Women in Marital Relationships
چکیده انگلیسی مقاله The feelings of role taking are considered important elements in leading married couples towards ethical and normal behaviors. The present research aims at studying this group of feelings including rethinking and empathy being effected in martial relationships by husband's and wife's inclination towards satellite TV programs and virtual social networks. The theoretical framework and model of the research are developed based on integration of Thompson's and Schutte's theories. The survey method was used for the research and the statistical population included 20-55-year-old married women from Boroujerd city, Iran. Sampling was done by disproportionate stratified sampling and the sample volume was calculated as 400 based on Cochran. The research results show that inclination towards media generally has a positive effect on role taking by married women. But by studying the dimensions of the variables, it became clear that inclination towards satellite TV programs has a negative effect on the feeling of rethinking. Also, the results of multivariate regression show that the different dimensions of virtual social networks and different dimensions of inclinations towards satellite TV programs express 39% and 35% of the total amount of variance of the dependent variable (feelings of role taking), respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله زنان, احساسات نقش پذیری, احساسات همدلانه, احساسات بازاندیشانه, شبکه های اجتماعی مجازی

نویسندگان مقاله فرود هاشمی |
دانشجوی دکترای تخصصی جامعه شناسی ; مسائل اجتماعی ایران ، دانشکده علوم انسانی ، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران.

علی روشنایی |
استادیارگروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی ، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران. (نویسنده مسئول)

محمد حسین اسدی داود آبادی |
استادیارگروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی ، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران.

لیلا عظیمی |
استادیار گروه جامعه شناسی ، دانشکده علوم انسانی ، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لرستان، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.jwss.ir/article_135059_1078cb96404dbbeb54a4399355636aed.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات