این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات راهبردی زنان
، جلد ۲۲، شماره ۸۶، صفحات ۱۲۵-۱۵۲
عنوان فارسی
واکاوی قوانین و مقررات ناظر به بازنمایی زنان در پیامهای بازرگانی رسانۀ ملی
چکیده فارسی مقاله
بازنمایی زنان در آگهیهای بازرگانی و چگونگی نظارت بر این بازنمایی و حمایت از حقوق و منزلت زنان از مسائلی است که نسبت به آن با توجه به بنیانهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و همینطور نحوۀ نگرش به این قشر مواضع مختلفی گرفته شده است. در برخی موارد این موضوع بسیار ساده انگاشته شده و هنگام قانونگذاری فقط به ذکر امور کلی اکتفا شده است. از سوی دیگر در برخی موارد واکنشها بسیار سختگیرانه و غیرمنعطف بوده، به طوریکه قوانین مفصل و سختی وضع شده است. با توجه به اینکه در روزگار کنونی گستردگی میزان دستاندازی تبلیغات در تمامی عرصهها غیرقابلانکار است، غفلت از نظام حقوقی حاکم بر پرتکرارترین و موجزترین پیام رسانهای درخصوص زنان با توجه به هنجارآفرینی و تأثیرگذاری آگهیهای تجاری بر فرهنگ و ارزشهای اجتماعی، میتواند کارکرد مطلوب تبلیغات را تحتالشعاع قرارداده و با استفادۀ ابزاری از زنان و بازنمایی آنان در قالبهای کلیشهای، القاکنندۀ چهرهای واژگونه از زن نسبت به مخاطبان باشد. این پژوهش به شیوهی توصیفی و با استفاده از روش مطالعهی کتابخانهای و اسنادی در پی پاسخگویی به چیستی و چگونگی حمایتهای صورت گرفته از شأن و منزلت زن در قوانین و مقررات تبلیغاتی رسانۀ ملی و کارآمدی ضمانت اجراهای درنظرگرفته موجود در صورت تخلفات احتمالی میباشد. نتایج به دست آمده حاکی از تنوع، تکرار و صوری بودن حمایتهای صورت گرفته در قوانین و ضوابط مزبور است. به این مسأله همچنین باید کاستیهای ناشی از فقدان ضمانت اجرای مؤثر را نیز افزود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حقوق تبلیغات بازرگانی، رسانه ملی، بازنمایی زنان، استفادۀ ابزاری، کلیشههای جنسیتی،
عنوان انگلیسی
Advertising Rules and Regulations Regarding Representation of Women in the Commercials of the National Media
چکیده انگلیسی مقاله
the question of representing women in commercials and how to supervise the representation and protection of women's rights and dignity is one of the issues that different stances have taken to it regarding to its cultural, economic and social foundations as well as the attitude to this group. In some cases, this subject oversimplified, and when it comes to legislating, only general matters mentioned. On the other hand, in some cases, the reactions were very rigorous and nonflexible, so that detailed and firm rules ratified.Because in current day far-reaching Encroachment of commercials to all fields is undeniable, neglecting the legal system governing the most frequent and concise media message about women regarding to norm creation and influencing on culture and social values can overshadow favorite function of commercials and by misusing women and representing them in stereotyped forms, is the inducer of the most false faces of women to audiences.This research tries by using library and documentary study method examining and evaluating the rules and regulations regarding the protection of women's status and dignity in commercials and guarantee of implementation of these rules. The obtained results indicate the diversity, repetition and formality of the support provided in the rules and regulations in commercial messages. The lack of effective implementation guarantees should also add to this issue.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حقوق تبلیغات بازرگانی, رسانه ملی, بازنمایی زنان, استفادۀ ابزاری, کلیشههای جنسیتی
نویسندگان مقاله
قدرت الله خسروشاهی |
استادیار دانشگاه اصفهان
مرضیه اسماعیلی فلاح |
دانشجوی دکتری مطالعات زنان ، دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://www.jwss.ir/article_113733_aa20ed276b78fb54ce9cbd920f7de638.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات