این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۲۰، شماره ۵۰، صفحات ۱۶۷-۱۵۳
عنوان فارسی
نقش هویت اخلاقی در پیش بینی سازگاری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف تعیین نقش هویت اخلاقی در پیش بینی سازگاری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. روش انجام تحقیق توصیفی همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر زاهدان به تعداد 6865 نفر در سال تحصیلی 1400-1401 که براساس جدول مورگان تعداد 366 نفر دانشآموز بهصورت طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه هویت اخلاقی آکویینو و رید(2002)، سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک(1984) و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان(1999) بود. روایی پرسشنامهها از نوع محتوایی و اعتبار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه هویت اخلاقی 79/0، سازگاری تحصیلی 81/0 و خودکارآمدی تحصیلی 80/ برآورد گردید. یافته های پژوهش نشان داد بین هویت اخلاقی با سازگاری تحصیلی و خودکارآمدی دانش-آموزان رابطه معناداری وجود مثبت و معناداری وجود داشت. یافتههای تحلیل رگرسیون نشان داد هویت اخلاقی توانست 6/67 درصد از تغییرات سازگاری تحصیلی و 4/70 درصد از تغییرات خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی نمایند. همچنین مؤلفههای هویت اخلاقی قادر به پیشبینی سازگاری تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان بودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هویت اخلاقی، سازگاری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی،
عنوان انگلیسی
The role of moral identity in predicting academic adjustment and academic self-efficacy of students
چکیده انگلیسی مقاله
This research was conducted with the aim of determining the role of moral identity in predicting academic adjustment and academic self-efficacy of students. The descriptive research method was correlation. The statistical population of this research includes all female secondary school students of the second period of Zahedan city in the number of 6865 students in the academic year 1400-1401, of which 366 students were randomly selected based on the Morgan table. The data collection tool was the moral identity questionnaire of Aquino and Reed (2002), academic adjustment by Baker and Seriak (1984) and academic self-efficacy by Jinks and Morgan (1999). The content validity and reliability of the questionnaires were estimated using Cronbach's alpha coefficient of 0.79, academic compatibility 0.81, and academic self-efficacy 0.79. The findings of the research showed that there was a positive and meaningful relationship between moral identity and academic adaptation and self-efficacy of students. The results of regression analysis showed that moral identity could predict 67.6% of changes in academic adjustment and 70.4% of changes in academic self-efficacy of students. Also, the components of moral identity were able to predict students' academic adjustment and self-efficacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هویت اخلاقی, سازگاری تحصیلی, خودکارآمدی تحصیلی
نویسندگان مقاله
افسانه مرادی |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
حسین جناآبادی |
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
ابوسعید داورپناه |
دانشیار، گروه آموزش و پرورش، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_7821_fc7422305b3230dbf493445da64e436c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات