این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
منظر، جلد ۱۴، شماره ۵۹، صفحات ۶-۱۹

عنوان فارسی خوانش باغ ایرانی در مینیاتور، با تأکید بر مینیاتورهای شاهنامۀ بایسنقری
چکیده فارسی مقاله باغسازی ایرانی، می‌تواند به‌مثابۀ نمود هنری تلقی شود. باغسازی هنری است که در فرهنگ و تاریخ ایران‌زمین اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته است. این هنر پیش از ورود اسلام به ایران شکل‌گرفته و پس ورود اسلام، نه‌تنها متوقف نشده است بلکه مسیر رشد و تعالی خود را در طول زمان طی کرده و به بلوغ رسیده است. باغسازی ایرانی در سایر هنرهای این سرزمین به گونه‌های مختلفی بروز پیدا کرده است. در این پژوهش تلاش شده است تا با بررسی بروز باغسازی ایرانی در مینیاتور ایرانی، خوانش هنرمند نگارگر از باغ ایرانی به‌دست آید. برای نیل به این مهم، مینیاتورهای شاهنامۀ بایسنقری به‌عنوان مورد مطالعه، انتخاب شده‌اند. دلیل این انتخاب ارتباط تنگاتنگ این مینیاتورها با شاهنامۀ فردوسی، تصویرگری آن‌ها در یک بازۀ زمانی مشخص و محدود، وحدت رویۀ ترسیم آن‌ها و در دسترس‌بودن این مجموعه بوده است. پس از مطالعه و بررسی مینیاتورهای این مجموعه نتایج جالب‌توجهی به‌دست آمد که نمایانگر خوانش هنرمند نگارگر ایرانی از باغ ایرانی است. او برداشت خاص خود را از باغ را داشته است. توجه هنرمند نگارگر به جزئیات و اتمسفر کلی باغ از خصوصیات این خوانش است. در واقع می‌توان این‌گونه گفت که باغ ایرانی، گزینش عناصر طبیعت بوده است و مینیاتور، گزینش عناصر باغ است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باغ ایرانی، مینیاتور، شاهنامۀ بایسنقری، طبیعتِ گزیده،

عنوان انگلیسی An Investigation of Iranian Garden Conception in Miniature, With Emphasis on the Miniatures of Shahname-ye-Baysonghori
چکیده انگلیسی مقاله Iranian gardening can be considered an artistic expression. Gardening is an art that has played a significant rolein Iranian culture and history. This art was created before the arrival of Islam in Iran. Since the arrival of Islam, it has not only continued to grow and outshine all other arts since then, but it has also attained maturity. Also, painting is an art that has been popular in Iran for a long time and has always servedas a narrator of Iranianculture.Natural elements have a special significance in Iranian culture, thus their depiction in miniatures appears quite natural. Plants appear in every Iranian painting, even if they do not take center stage.Iranian gardening has been used in various forms of art in this country. This study was an attempt to investigate the prevalence of Iranian gardening in Iranian miniatures andexamine the artist’s interpretation of the Persian garden. For this purpose, the miniatures of Baysonghori’s Shahnameh were chosen as samples of the study. The reason behind this selection was influenced by the close relationship between the miniatures and Ferdowsi’s Shahnameh, the depiction in a specific period, the uniformity in their drawing method, and the availability of this collection Analyzing and scrutinizing the miniatures in this collection showed interesting results of Iranian miniatures, which arethe manifestation of an Iranian painter or an Iranian gardener’s impression of the garden. The artist’s attention to detail and the general atmosphere of the garden are among the most important part of this manifestation. In fact, the Persian garden may be thought of as a collection of natural components, whereas a miniature is a collection of garden elements.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله باغ ایرانی, مینیاتور, شاهنامۀ بایسنقری, طبیعتِ گزیده

نویسندگان مقاله حسین پروین |
پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.

حشمت الله متدین |
گروه معماری منظر، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://www.manzar-sj.com/article_150687_4648f525ae9a51619f30cdeb0fcd1e75.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات