این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
منظر
، جلد ۱۴، شماره ۵۸، صفحات ۵۲-۶۵
عنوان فارسی
کاربست بازیوارسازی در فضاهای شهری جهت ارتقاء حضورپذیری کودکان اوتیستیک
چکیده فارسی مقاله
شهرهای امروز، در عین پیشرفتها و توسعهها در ابعاد مختلف خود، از تأمین نیازهای قشرهای خاصی عاجز ماندهاند. یکی از این قشرها کودکان، و به خصوص کودکانی است که از اختلال طیف اوتیسم رنج میبرند. در واقع شهرها بایستی به گونهای برنامهریزی و طراحی شوند که امکان حضور این قشر از افراد را فراهم سازند. این پژوهش با بررسی نمونهمواردی از کشورهای مختلف جهان، در زمینۀ بازیوارسازی فضاهای شهری خود و نیز با بررسی چند نمونۀ بازیوارسازی اوتیسم، جمعبندیای در زمینۀ برقراری ارتباط بین اوتیسم، بازیوارسازی و فضاهای شهری، بیان و پیشنهادهایی را برای بازیگونه کردن فضاهای شهری برای کودکان اوتیستیک ارائه کرده است. این تحقیق، با رویکردی کیفی، از روش توصیفی-تحلیلی استفاده کرده و با گردآوری نمونۀ موارد کاربردی و اجراشده در این زمینه، سعی در سنجش میزان مطلوبیت این موارد، جهت استفاده از رویکرد بازیوارسازی شهری برای آسایش و آرامشبخشی به کودکان اوتیستیک در شهرهای کشورمان داشته است. نتایج حاصله، در قالب پیشنهادهایی برای بازیوارسازی فضاهای شهری مناسب برای کودکان اوتیستیک ارائه شده تا فرایند بازیکردن در شهر، برای کودکان اوتیستیک با رعایت موارد روانشناختی، ذهنی و جسمی عملی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فضای شهری، اوتیسم، بازیوارسازی، بازی، حضورپذیری،
عنوان انگلیسی
Applying Gamification to Urban Spaces to Improve Autistic Children’s Presence Tendency
چکیده انگلیسی مقاله
Cities in today’s world have failed to meet the needs of certain groups despite the progress and development in their various dimensions. One of these groups is children, especially those who have autism spectrum disorder. Cities should be planned and designed in such a way as to allow the presence of this group of people. This paper examines examples of gamification in urban environments from many places throughout the world. Also, it summarizes the relationship between autism, gamification, and urban spaces by examining several examples of autism and offers suggestions for gamifying urban spaces for autistic children. This qualitative research employed the descriptive-analytical method to investigate the desirability of using the urban gamification approach for autistic children’s comfort and relaxation. For this purpose, the data were collected from samples applied and previously implemented cases on this issue. The results are offered as suggestions for the gamification of urban places that are appropriate for autistic children so that the process of playing in the city can be implemented for autistic children while taking psychological, mental, and physical issues into account.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فضای شهری, اوتیسم, بازیوارسازی, بازی, حضورپذیری
نویسندگان مقاله
ائلیار محمدزاده نبیی |
دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنراسلامی تبریز، ایران.
مینو قرهبگلو |
استاد دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنراسلامی تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.manzar-sj.com/article_144324_6c51bb2c59f50ebccb9d2b9576ca99a8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات