این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
منظر، جلد ۱۳، شماره ۵۶، صفحات ۴۴-۵۷

عنوان فارسی گونه‌شناسی منظر یادمانی معاصر با رویکرد نشانه‌شناختی پیرس
چکیده فارسی مقاله یادمان‌های معاصر که با عنوان ضدیادمان نیز شناخته می‌شوند به‌عنوان محملی جهت یادآوری خاطرات جمعی و فردی گذشته در زمان حال، در تقابل با آثار یادمانی کلاسیک هستند. در دهه‌های اخیر در سطح بین المللی، با افزایش تنوع مناظر یادمانی در فضاهای عمومی و اهداف متفاوت آنها از یک‌سو و نیاز روزافزون جوامع بشری به بازیابی حافظۀ ‌جمعی در سطح منظر شهری از سویی دیگر، بررسی سازمان‌یافتۀ گونه‌های طراحی به‌کاررفته در آنها ضروری به‌نظر می‌رسد. بر‌اساس اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که: مؤلفه‌های گونه‌شناسی منظر یادمانی معاصر براساس دانش نشانه‌شناسی پیرس چیست؟ روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع کیفی است و از طریق رویکرد توصیفی-تحلیلی و با جمع‌آوری اطلاعات به شیوۀ کتابخانه‌ای به تدوین مدل مفهومی گونه‌شناسی منظر یادمانی معاصر با رویکرد نشانه‌شناختی پیرس می‌پردازد. جهت تبیین مؤلفه‌های نشانه‌ای منظر یادمانی، روش‌های منتخب گونه‌شناسی پژوهش، به‌صورت گونه‌شناسی شکلی-عملکردی آرگان در بررسی مؤلفه‌های صوری، گونه‌شناسی تاریخی-تفسیری مونئو در مطالعۀ مؤلفه‌های روایی و گونه‌شناسی آرکی‌تایپی اردلان و بختیار در شناخت مؤلفه‌های آرکی‌تایپی، اتخاذ شده ‌است. جهت اثبات فرضیه دسته‌بندی گونه‌ها براساس تعاریف و زمینۀ مطالعاتی پیشین در این حوزه انجام شده است و در ادامه به‌منظور آزمون فرضیه، تمامی 32 مؤلفۀ استخراجی، با انتخاب تصادفی 64 نمونۀ یادمان از اواسط قرن بیستم تا به امروز، به‌طور مقایسه‌ای مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. یافته‌ها بیانگر آن است که با لحاظ‌کردن گونه‌های نشانه‌ای براساس سه‌گانه‌های شمایل، نمایه و نماد در نشانه‌شناسی پیرس و همچنین مؤلفه‌های سه‌گانۀ عینی، ذهنی و عینی-ذهنی منظر، نشانۀ منظر یادمانی معاصر به گونه‌های بصری (عناصر طبیعی، عناصر مصنوع و عملکردی-فعالیتی)، گونه‌های کهن‌الگویی (قبر تهی، استلا-ابلیسک، مسیر قدسی، دایره-مارپیچ، پرواز، کوه کیهانی-سنگ بزرگ، گنبد کیهانی-طاق کیهانی، درخت کیهانی-باغ، نور-آب) و گونه‌های روایی (وقایع تلخ، فردی-مکانی و ارزشی جمعی) تقسیم‌بندی می‌شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله منظر یادمانی، یادمان معاصر، نشانه‌شناسی، گونه‌شناسی، نظریه پیرس،

عنوان انگلیسی The Typology of Contemporary Counter-Monumental Landscape with Peircean Semiotic Approach
چکیده انگلیسی مقاله New monuments (counter-monuments) as frameworks through which remind collective and personal memories from past in the present, reject the traditional memorial works. In recent decades with an increasing variety of counter-monumental landscape in public spaces and the distinct intentions behind them on the one hand and the growing need of human societies to recover collective memory of urban landscape on the other hand necessitate the systematic analysis of the adopted strategies Based on the importance of this issue, the article aims to answer the following question: "what are the typological components of a contemporary counter-monumental landscape based on semiotic knowledge?” The present study was qualitative and was performed based on a descriptive-analytical method using the library documents to develop a conceptual model of the typology of the contemporary counter-monumental landscape with pierce's semiotic approach. Components of counter-monumental landscapes were explicated on using three methods, namely formal-functional topology of Argan, interpretive-historical topology of Moneo, and archetypal topology of Ardalan and Bakhtiar which served as basis for investigating visual, narrative and archetypal components. To prove the hypothesis, the classification of types was based on the definitions and previous studies in this field, and to test the hypothesis, all 32 extractive components were studied comparatively by randomly selecting 64 case studies from the middle of the twentieth century to the present day. Findings show that according to Peircean semiotic, icon, and index ad symbol were triple typologies of the sign in the memorial landscape survey. By considering objective, subjective and objective-subjective components of landscape, the contemporary counter-monumental landscape signs were classified into three categories namely visual, archetype and narrative types. Visual types consist natural elements, artificial elements, and activity and function; archetypal types include empty grave, stella-obelisk, sacred path, circle-spiral, flight, cosmic mountain-large stone, cosmic dome- cosmic arch, cosmic tree-garden, light-water; and narrative types are divided into traumatic experiences, individual-local & collective values.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله منظر یادمانی, یادمان معاصر, نشانه‌شناسی, گونه‌شناسی, نظریه پیرس

نویسندگان مقاله فرناز خواجه سعید |
پژوهشگر دکتری، گروه معماری، دانشکدۀ معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران.

لیدا بلیلان اصل |
دانشیار، گروه معماری، دانشکدۀ معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران.

داریوش ستارزاده |
دانشیار ، گروه معماری، دانشکدۀ معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://www.manzar-sj.com/article_131534_b12ba6b442f445b026c80bc59b4823c8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات